Blog Layout

apr. 22, 2021

Een elektrische auto opladen aan het stopcontact | is dat handig?

Anders dan een auto met brandstofmotor is het niet nodig om een EV te voorzien van benzine of diesel. Maar om geruisloos kilometers te kunnen maken moet de batterij van de auto wel worden geladen. Hiervoor zijn meerdere opties. Je kunt gebruik maken van een laadpaal aan huis of een snellader langs de snelweg. Maar kun je een elektrische auto ook opladen aan een regulier stopcontact?

Kan ik mijn elektrische auto aan het stopcontact laden?

Om maar direct met de deur in huis te vallen: ja, het is mogelijk om een elektrische auto via het stopcontact op te laden. Er zijn wel een aantal punten om rekening mee te houden. Het gebruik van de juiste kabel kan namelijk het verschil maken. En uiteraard zal je rekening moeten houden met een veel langere laadtijd. Of het opladen van een elektrische auto aan het stopcontact ook in jouw situatie raadzaam is hangt af van verschillende factoren. We nemen ze stuk voor stuk even door.

Is een elektrische auto opladen aan het stopcontact gevaarlijk?

Om een elektrische auto op te laden via het stopcontact is een andere laadkabel nodig dan de laadkabel die men gebruikt voor het opladen aan een laadpaal of snellader. Een stopcontact heeft immers een andere aansluiting dan een laadpaal. Hiervoor bestaan twee soorten laadkabels. De eerste stopcontact laadkabel is een zogenoemde Mode 1 kabel. Deze kabel heeft aan de ene zijde een aansluiting voor een regulier stopcontact en aan de andere zijde een aansluiting voor de laadpoort van de auto. Dit kan een Type 1 of Type 2 aansluiting zijn, afhankelijk van het type voertuig. In de praktijk komt een Mode 1 kabel niet zo vaak voor. En dat heeft een reden, want de laadkabel niet echt veilig. Zowel aan de laadpoort van de auto als aan het stopcontact is onbekend wat de maximale stroomtoevoer kan zijn. De kans op overbelasting bestaat. En in extreme gevallen is zelfs brand mogelijk.


We raden de Mode 1 kabel enkel aan in geval van nood wanneer je met een lege accu staat en er geen laadpaal in de buurt te vinden is. En daarbij: gebruik een laadkabel van goede kwaliteit. Dit geldt overigens niet alleen voor stopcontactladers maar ook voor reguliere laadkabels. De tweede optie is een Mode 2 stopcontactlaadkabel. Feitelijk verschilt deze kabel niet veel van de Mode 1 kabel. Het verschil is dat de kabel wel beveiligd is met een stroombegrenzer. Wanneer er teveel spanning op de kabel staat en overbelasting dreigt, zal de stroombegrenzer het laden stoppen. Een Mode 2 kabel komt in de meeste gevallen standaard met de aanschaf van een elektrische auto, evenals een reguliere laadkabel.

Kan iedere elektrische auto aan het stopcontact opladen?

Ja, iedere elektrische auto of Plug-In Hybride auto die aan de lader kan laden kan ook worden opgeladen via het stopcontact. Er is een aantal auto's die deze mogelijkheid niet hebben. Dit zijn Hybride of MILD hybride voertuigen. Deze auto's geen plug-in en laden zichzelf op door de brandstofmotor en door het remmen. Vanzelfsprekend laden deze voertuigen ook niet aan een snellader of laadpaal.

Hoe snel gaat het opladen van een elektrische auto aan een stopcontact?

Een ander nadeel van opladen aan een stopcontact is de laadsnelheid. Deze ligt een flink stuk lager dan wanneer je gebruik zult maken van een laadpaal of een snellader. Een stopcontact kan slechts 2,3 kW aan stroom leveren in het beste geval terwijl een laadpaal laadvermogens kent tot 22 kW. Bij een snellader kan dit zelfs oplopen tot 350 kW of nog hoger. Let wel, het maximale laadvermogen is natuurlijk afhankelijk van het type auto. Veelal zijn Plug-In Hybrides beperkt tot een laadvermogen van maximaal 3,7 kW aan een laadpaal en hebben ze geen optie tot snelladen. Goedkopere EV's zijn vaak voorzien van een 1-fase lader met een vermogen van maximaal 7,4 kW terwijl duurdere auto's vaak een 11 kW of zelfs 22 kW on-board lader hebben met de optie tot snelladen. Dat neemt niet weg dat het verschil in laadtijd behoorlijk is. We nemen de nieuwe Hyundai IONIQ 5 als voorbeeld. Met maximaal laadvermogen van 11 kW zal het ongeveer 7,5 uur duren voordat de Hyundai geladen is middels een laadpaal. Aan een snellader kan de gloednieuwe EV een piek van 232 kW bereiken. Het opladen tot 80% duurt vervolgens slechts 18 minuten! Zou je de Hyundai IONIQ 5 opladen aan het stopcontact dan zal de laadtijd ruim 37 uur bedragen.


Deel het bericht


Close up van het achterlicht van de Toyota Urban SUV Concept met bewolkte lucht op de achtergrond
door Mindert Westra 25 mrt., 2024
Toyota pakt door met het ontwikkelen van elektrische auto's. Met de Urban SUV laat Toyota een voorproefje zien.
De Volvo EX90 is één van de elektrische auto's die beschikt over vehicle-to-grid
door Mindert Westra 22 mrt., 2024
Vehicle-to-everything is een verzamelnaam van communicatietechnieken met het voertuig. Wat is V2X en waar wordt het gebruikt?
BMW i5 M60. Nieuwe BMW's worden vanaf 2025 standaard voorzien van bidirectionele laadtechnologie.
door Mindert Westra 21 mrt., 2024
BMW gaat vanaf 2025 zijn elektrische modellen standaard voorzien van V2X-laadtechnologie, waarmee vehicle-to-grid en vehicle-to-load mogelijk worden.
De vraag is of deze CHAdeMO-stekker in de toekomst nog lang genruikt gaat worden.
door Mindert Westra 20 mrt., 2024
Vrijwel alle nieuwe EV's in Europa worden voorzien van de CCS-laadtechniek. Wat betekent dit voor de toekomst van CHAdeMO?
Meer artikelen
Share by: