We hebben er eventjes op moeten wachten maar de volledig elektrische
Volkswagen ID.5 is eindelijk hier. Voor de gelegenheid trekt Volkswagen ook direct de doeken van het sportieve broertje van de ID.5, de Volkswagen ID.5 GTX. Na een reeks
teasers in bijzonder kleurstellingen
en wat rondjes op het circuit kunnen
we vandaag de ID.5 in volle glorie aanschouwen.
Eigenlijk wisten we precies wat de ID.5 zou brengen. Oneerbiedig gezegd is het natuurlijk onderhuids gewoon een Volkswagen ID.4 met een aflopende daklijn. Heel verassend zijn de specificaties daarom niet. Echter, SUV-Coupés zijn hot dus geen het Duitse merk eens ongelijk. Uiteraard kent de ID.5 wel een aantal verschillen ten opzichte van de inmiddels populaire ID.4. De grootste wijziging is, zoals genoemd, de daklijn. Deze is aflopend wat de auto een meer sportieve uitstraling moet geven.
Vreemd genoeg maakt de aflopende daklijn de ID.5 juist praktischer dan de
Volkswagen ID.4. Althans, als we de opgave van de bagage-inhoud volgens Volkswagen mogen geloven. De wielkasten aan de achterzijde zijn namelijk een stuk breder dan de ID.4. Dit zorgt voor een bagageruimte met een inhoud van 549 liter. Precies 6 liter groter dan de bagageruimte van de ID.4. Wel dien je in te leveren als het gaat om hoofdruimte voor de achter passagiers. Als heeft Volkswagen het verschil weten te beperken tot slechts 12 mm. De riante beenruimte blijft precies gelijk, evenals overige afmetingen van de auto.
Ben je in de markt voor een Volkswagen ID.5 dan kun je opteren voor verschillende uitvoeringen. Je raad het al, ook deze komen vrijwel geheel overeen met de uitvoeringen die we kennen van de ID.4. Gemakshalve zetten we ze natuurlijk wel even voor je op een rijtje. Allereerst is er de Pro. Deze krijgt de beschikking over een 174 pk sterke elektromotor op de achteras en een 77 kWh accupakket. Een trapje hoger op de ladder vinden we de Pro Performance met dezelfde elektromotor op de achteras die ditmaal 204 pk naar de achterwielen stuurt. Ook deze versie heeft een 77 kWh accupakket. Het topmodel is de GTX. Een vierwielaangedreven ID.5 met 77 kWh accu en twee elektromotoren die goed zijn voor een systeemvermogen van 299 pk. Daarmee sprint de GTX in 6,3 seconden naar de maximaal geldende snelheid op de Nederlandse snelwegen.
Natuurlijk moeten we het ook even hebben over de actieradius. Daar valt vrij weinig over te klagen. De Pro en Pro Performance komen 520 kilometer op een lading volgens WLTP. De GTX moet het doen met een actieradius van 480 kilometer op een volle lading. Een aanhanger of caravan meezeulen is ook een optie. Met de ID.5 is het mogelijk om 1.200 kg te trekken en met de ID.5 GTX zelfs 1.400 kg.
De actieradius, die redelijk voorspelbaar was door de ID.4, valt dus niet tegen. Toch is het wel handig om een elektrische auto zo snel mogelijk weer op te kunnen laden. Ook op dat gebied valt het niet tegen. Alle uitvoeringen krijgen standaard de beschikking over een 3-fase 11 kW AC-onboardlader. Snelladen is uiteraard ook mogelijk. Dit kan met een maximaal laadvermogen van 135 kW. Wat dan weer geen mega vermogen is. Toch verloopt het opladen aan een snellader relatief snel. Binnen 29 minuten is de ID.5 van 5 tot 80% opgeladen.
Op dit moment heeft Volkswagen nog geen prijzen bekendgemaakt voor de ID.5 en ID.5 GTX. Het model komt logischerwijs iets hoger in de lijstjes dan de ID.4 en dus zal de prijs ook wat hoger uitvallen. Ingewijden weten te melden dat de ID.5 ongeveer €1.500 duurder wordt dan een vergelijkbare ID.4. De ID.4 met 77 kWh batterij begint bij €46.990 en bij €52.990 voor de ID.4 GTX. De ID.5 verschijnt volgend jaar op de markt.