In februari dit jaar maakten we ons nog wat zorgen.
Waar blijft de elektrische Toyota ? We hebben er dus lang op mogen wachten en een reeks teasers mogen aanschouwen maar een volledig elektrische SUV van Toyota is eindelijk hier. Maak kennis met de gloednieuwe Toyota bZ4X met voorwiel of vierwielaandrijving en 450 kilometer actieradius!
We beginnen met de high-lights:
Enkele jaren geleden was het juist Toyota die dankzij de hybride techniek in de Prius flink voorop liep. De weg naar volledig elektrische auto´s was open en Toyota leek een mijlenverre voorsprong te hebben op de concurrentie. Toch hield Toyota jarenlang de volledig elektrische auto af. Nog even hebben ze zich gericht op het produceren van waterstofauto´s en hybride techniek maar in 2021 schreeuwt de markt om EV´s. Reden te meer voor het Japanse merk om op de proppen te komen met de bZ4X. Hoewel de naam doet vermoeden dat het hier om een concept met interne codenaam gaat is dit daadwerkelijk het productiemodel.
Vorig jaar mocht het zustermerk Lexus het spits afbijten met de elektrische UX300e. Deze auto bleek geen groot succes. Allereerst werd de auto niet vanaf de grond af aan ontwikkeld als volledig elektrische auto en ten tweede hield de range niet over. Daar brengt Toyota nu verandering in. De bZ4X is ontwikkeld als elektrische auto en staat op het gloednieuwe e-TNGA platform. Begin dit jaar konden we kennis maken met het uiterlijk van het model maar Toyota hield de lippen stijf op elkaar als het gaat over specificaties. Vandaag is dan toch eindelijk de dag dat we alle details mogen ontvangen.
De auto is langer dan de Toyota RAV4. Om precies te zijn 85 mm langer. De wielbasis is eveneens 160 mm langer. Verwacht dus de nodige ruimte in het interieur. Dan de bagageruimte. Die is 452 liter groot. Het interieur kunnen we niet ongenoemd laten. Een flink display in de middenconsole laat zien dat Apple Carplay mogelijk is en verder zien we veel herkenbare Toyota styling. En Tesla styling. Wacht, wat? Jazeker, wie een blik werpt op het interieur zal meteen het stuurwiel in het oog springen. Een ontwerp wat we nog het meeste kennen van de vernieuwde Tesla Model S. Het lijkt overigens een optie aangezien een aantal foto's ook een regulier rond stuurwiel tonen. Hierachter gaat een 7 inch display schuil die je alle nodige informatie toont.
De volledig elektrische Toyota bZ4X komt op de markt als voorwielaandrijver of achterwielaandrijver. Waarvan de eerste de beschikking heeft over één elektromotor op de vooras en de tweede versie met op elke as een elektromotor. Kies je voor de voorwiel aangedreven bZ4X dan krijg je 201 pk en 265 Nm koppel. Goed voor een sprintje van 0 naar honderd in 8,4 seconden. Het verschil in het vermogen met de door vier wielen aangedreven variant is minimaal. Je ontvangt 214 pk en 336 Nm koppel. De sprint tot honderd zal nu in 7,7 seconden achter de rug zijn.
Veel belangrijker is natuurlijk de actieradius en de snelheid van het opladen. De Japanse SUV krijgt een 71,4 kWh accupakket waarmee een actieradius van 450 kilometer volgens WLTP meetmethode haalbaar moet zijn. Maar hoe snel is de auto weer voorzien van een volle accu? De Toyota kan zowel snelladen (DC) als regulier laden (AC). Aan een snellader kan de auto een maximaal laadvermogen van 150 kW halen. De laadtijd van 10 tot 80% is daarmee ongeveer 30 minuten. Opvallend is dat Toyota weet te melden dat een 3-fase 11 kW onboard lader pas vanaf Q4 2022 beschikbaar zal zijn.