Blog Layout

mrt. 07, 2021

Waarom gaat het snel laden van een elektrische auto slechts tot 80%?

Er zijn verschillende mogelijkheden voor het laden van een elektrische auto. Een stopcontact of laadpaal kan worden gebruikt om de auto te voorzien van stroom. Bij een reguliere laadpaal kan de auto worden opgeladen van 0% tot 100%. Bij snelladen is dit anders. Veelal vermelden autofabrikanten de laadtijd tot 80%. Maar waarom is dat eigenlijk?

Snelladen van je elektrische auto of wisselstroom (DC of AC)

Vrijwel iedere elektrische auto kan op twee manieren opladen. Opladen aan een laadstation, zowel thuis, op het werk of bij een publiek laadpunt verloopt via wisselstroom. Deze veilige en gecontroleerde manier van opladen noemen we AC-laden. Opladen aan een laadpaal gaat een stuk sneller dan aan het stopcontact, de auto kan immers veel meer laadvermogen ontvangen en de laadpaal maakt dit mogelijk. Voor wie zijn elektrische auto sneller geladen wil hebben kan gebruik maken van een laadpaal die werkt op gelijkstroom, oftewel DC-laden. Deze DC-laders, ookwel snelladers, zullen direct de accu van de auto voeden zonder de omvormer te gebruiken. Dit resulteert in hoge laadvermogens en kortere laadtijden.

Waarom snelladen elektrische auto's tot 80% gaat

In het geval van snelladen spreekt men vaak van laadtijden van 0%, 10% of 20% tot aan 80%. En dit heeft een goede reden. Nadat de elektrische auto aan de snellader voor 80% geladen is gaat het snelladen voor de overige 20% een stuk langzamer. Dit heeft te maken met de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion batterijen kan op termijn te maken krijgen met degeneratie (dat de werking van de accu er op achter uit gaat). Dit heeft op den duur gevolgen voor de actieradius. Om de accu te besparen en de levensduur te behouden zijn elektrische auto's zo ingesteld dat het opladen van de laatste 20% een stuk langzamer gaat. Het opladen stopt overigens niet na 80%. Je kunt gewoon blijven opladen maar de laadsnelheid zal flink afnemen. Dit is niet direct een probleem. Een gemiddelde laadsessie gaat vrijwel nooit tot 80%. Een snellader wordt meer gebruikt om de EV te voorzien van net die 100 kilometer die nodig was. Het overgrote deel van de bestuurders zal vervolgens gebruik maken van een thuislader of publieke AC lader.

Waarom geldt dit alleen voor snelladen?

Soms merk je dat de laadsnelheid ook in het geval van AC-laden afneemt bij de laatste paar procenten om de batterij te besparen. Toch zijn er geen directe beperkingen ingesteld om het opladen bij een reguliere laadpaal te vertragen. Dit komt omdat het beter is om batterijen geleidelijk op te laden. Hoe langzamer hoe beter. 


Bij snelladen gaat het om de snelheid. Snelladen kan daarom worden gezien als extra belasting voor je accupakket. Is snelladen dan schadelijk voor de batterij? Feitelijk is langzamer laden beter maar dat betekent niet dat je het nooit moet doen. Juist om eventuele schade in de vorm van levensduur te beperken kun je dus snelladen tot 80% in plaats van 100%. Daarnaast zijn moderne elektrische auto's vaak uitgerust met actieve koeling om schade te minimaliseren tijdens zware belasting.


Een donkerblauwe auto met parkeerschade aan de bumper
19 apr., 2024
Bij parkeerschade aan je elektrische auto is het van belang de juiste stappen van het proces te doorlopen.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 16 apr., 2024
Wie op zoek gaat naar een geschikte laadpas zal veel combinaties van abonnementen en tarieven tegenkomen. Enige duiding gaat helpen.
De elektrische ë-C3 staat in de straat geparkeerd
door Mindert Westra 15 apr., 2024
Met de komst van de Citroën ë-C3 valt er binnenkort meer te kiezen onder de goedkoopste elektrische auto's.
Een roodbruine Dacia Spring Electric wordt elektrisch opgeladen
door Mindert Westra 10 apr., 2024
De zeer succesvolle Dacia Spring Electric krijgt een nieuwe uitvoering met een volledig nieuw design en wordt nog goedkoper!
Meer artikelen
Share by: