De stijging van het aantal elektrische auto's in Nederland is goed merkbaar op de wegen. Vandaag laten we de volledig elektrische auto echter achterwege en verdiepen we ons in de Hybride-techniek. Voor wie de stap naar volledig elektrisch nog te groot is kan een Hybride namelijk een uitkomst zijn.
Termen als Mild Hybride, Hybride en Plug-In Hybride hoor je veel. Wat betekenen ze eigenlijk? En wat zijn de verschillen? Een hybride auto wordt aangedreven door een combinatie van een reguliere verbrandingsmotor (benzine of diesel) met één of meerdere elektromotoren. De elektromotor kan de verbrandingsmotor ondersteunen om zo de uitstoot te beperken. Dit resulteert in een gunstiger verbruik, minder CO2-uitstoot en een lagere BPM.
Een auto met een Mild Hybride systeem maakt gebruik van 48 Volts techniek. Oneerbiedig gezegd kun je dit simpelweg een grotere accu noemen. Mild Hybrids kunnen de verbrandingsmotor ondersteunen, bijvoorbeeld tijdens het remmen of het wegrijden. Zelfstandig elektrisch rijden met een Mild Hybride is niet mogelijk. Het is de verbrandingsmotor die de auto aandrijft ondersteund door een elektromotor.
De elektromotor zal zichzelf opladen onder andere met
regeneratief remmen. Hierbij zal de energie die vrijkomt tijdens het remmen worden opgeslagen om later te hergebruiken, zoals het wegrijden bij een stoplicht.
Een stapje hoger op de ladder staat de Hybride. Hybride auto's zijn uitgerust met een grotere elektromotor. Deze elektromotor kan nog meer ondersteuning bieden tijdens het rijden. Het grote verschil met een Mild Hybrid is dat een Hybride wel in staat is om volledig elektrisch te rijden.
Afhankelijk van het merk en model kan het rijbereik van de elektromotor behoorlijk verschillen. Gemiddeld kunnen Hybride voertuigen tussen de 30 en 60 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is perfect voor de kleine ritjes in de stad en het korte woon-werkverkeer. Evenals bij een Mild Hybrid zal ook de Hybride zichzelf weer opladen. Dit doet de auto door energie op te slaan tijdens het remmen. Een dynamo zet dan de energie om in elektriciteit die opgeslagen zal worden in de accu. Wanneer de accu echt helemaal leeg is kan deze ook weer worden geladen met behulp van de verbrandingsmotor.
De derde hybride-variant is de Plug-In Hybride, afgekort PHEV. In de basis komt deze vorm grotendeels overeen met een Hybride. De elektromotor zal ondersteuning bieden tijdens het rijden. Bij lage snelheden kun je tevens volledig elektrisch rijden. Het grote verschil zit in het opladen van de accu. De Plug-In Hybride wordt niet alleen tijdens het rijden opgeladen (door regeneratief remmen of met de verbrandingsmotor), maar kan ook worden opgeladen aan een laadpaal of het stopcontact. Hierdoor kun je veel meer gebruik maken van de elektromotor. De duur van het opladen is sterk afhankelijk van het merk en model. Gemiddeld genomen duurt het opladen tussen de 1,5 en 2,5 uur aan een laadpaal met een laadvermogen van 3,7 kW. Aan een stopcontact (2,3 kW) zal de laadtijd flink oplopen.
Voor welke hybride auto je moet kiezen is natuurlijk volledig afhankelijk van je wensen. Wanneer je de mogelijkheid hebt om de auto thuis te laden kan het lonen om voor een Plug-In Hybride te kiezen. Rij je voornamelijk lange ritten dan volstaat een Mild Hybrid of Hybrid wellicht.