Blog Layout

apr. 01, 2021

Vehicle-To-Load | oplaadtechniek met interessante mogelijkheden

Onlangs trok Hyundai de doeken van de langverwachte Ioniq 5. Het merk maakte van de gelegenheid gebruik om de elektrische auto uit te rusten met de nieuwste technieken, waaronder de functie Vehicle-To-Load (V2L). Hyundai is niet de enige die deze functionaliteit toepast op nieuwe elektrische auto's, ook de nieuwe Kia EV6 heeft V2L. Wat is Vehicle-To-Load? En hoe werkt het?

Wat is Vehicle-To-Load (V2L)?

In een recente blog schreven we over Vehicle-To-Grid (V2G) techniek. Met deze techniek is het niet alleen mogelijk om een elektrische auto via een laadpaal op te laden maar ook om de accu van de EV te gebruiken om het elektriciteitsnet te stabiliseren. Daarbij zal opgeslagen energie terug geleverd worden aan het net. V2G maakt het mogelijk om overbelasting van het elektriciteitsnetwerk te voorkomen en tegelijkertijd efficiënt met stroom om te kunnen gaan.


Vehicle To Load, ofwel afgekort V2L, is in de basis vergelijkbaar met Vehicle To Grid-techniek. In plaats van de opgeslagen energie in de accu van de auto te gebruiken om het net te stabiliseren kan het worden gebruikt voor andere doeleinden. V2L is gericht voor het opladen van andere elektrische apparatuur, zoals een elektrische fiets, scooter, kampeeruitrusting, een laptop of zelfs een andere elektrische auto.

Hyundai Ioniq6 op laptop werken door vehicle to load

Hoe werkt Vehicle-To-Load?

De auto's die zijn uitgerust met V2L beschikken over speciale poorten. Je hoeft enkel de kabel aan te sluiten en de auto zal als oplader functioneren voor ieder ander apparaat. Zie het als een laadpaal of stopcontact op wielen.

In het geval van de Hyundai Ioniq 5 zijn er zelfs meerdere V2L-poorten te vinden. De eerste oplaadpoort kun je vinden in de auto onder de achterbank. Om gebruik te maken van deze laadpoort zal de auto aangezet moeten worden. De poort is voornamelijk geschikt voor huishoudelijke apparatuur. Bijvoorbeeld het opladen van een laptop of een koelbox.

De tweede V2L-laadpoort bij de Hyundai is te vinden aan de buitenzijde. Voor deze poort is het niet nodig om de auto te starten. Deze poort kan daarom worden gebruikt voor het opladen van een elektrische fiets of een andere elektrische auto.

Vehicle to load - hoe werkt het

Hoe snel gaat Vehicle-To-Load opladen?

In tegenstelling tot de reguliere AC- en DC laadpoort kent de V2L een laadvermogen beperking tot 3,7 kW (1-fase, 16A). Erg snel zal het opladen van grotere apparaten dan ook niet gaan. Zie de functionaliteit meer als bijkomstigheid om een fiets te kunnen laden of kleinere apparatuur. Een andere elektrische auto opladen is mogelijk maar zal tijd in beslag nemen en natuurlijk kilometers wegsnoepen van de actieradius.

Wellicht dat toekomstige auto's (we schrijven deze blog in april 2021) worden voorzien van een hoger V2L-laadvermogen, al verwachten we dit niet snel. V2L kan immers nu al uitkomst bieden voor de alledaagse ritjes met een EV. Het is wederom een voorbeeld van een snel ontwikkelende markt. Alles rond duurzame mobiliteit staat slechts in de kinderschoenen. De komende jaren kunnen we nog mooie innovaties verwachten.

Deel het bericht


Close up van het achterlicht van de Toyota Urban SUV Concept met bewolkte lucht op de achtergrond
door Mindert Westra 25 mrt., 2024
Toyota pakt door met het ontwikkelen van elektrische auto's. Met de Urban SUV laat Toyota een voorproefje zien.
De Volvo EX90 is één van de elektrische auto's die beschikt over vehicle-to-grid
door Mindert Westra 22 mrt., 2024
Vehicle-to-everything is een verzamelnaam van communicatietechnieken met het voertuig. Wat is V2X en waar wordt het gebruikt?
BMW i5 M60. Nieuwe BMW's worden vanaf 2025 standaard voorzien van bidirectionele laadtechnologie.
door Mindert Westra 21 mrt., 2024
BMW gaat vanaf 2025 zijn elektrische modellen standaard voorzien van V2X-laadtechnologie, waarmee vehicle-to-grid en vehicle-to-load mogelijk worden.
De vraag is of deze CHAdeMO-stekker in de toekomst nog lang genruikt gaat worden.
door Mindert Westra 20 mrt., 2024
Vrijwel alle nieuwe EV's in Europa worden voorzien van de CCS-laadtechniek. Wat betekent dit voor de toekomst van CHAdeMO?
Meer artikelen
Share by: