Onlangs trok Hyundai de doeken van de langverwachte
Ioniq 5. Het merk maakte van de gelegenheid gebruik om de elektrische auto uit te rusten met de nieuwste technieken, waaronder de functie
Vehicle-To-Load (V2L). Hyundai is niet de enige die deze functionaliteit toepast op nieuwe elektrische auto's, ook de nieuwe
Kia EV6 heeft V2L.
Wat is Vehicle-To-Load? En hoe werkt het?
In een recente blog schreven we over Vehicle-To-Grid (V2G) techniek. Met deze techniek is het niet alleen mogelijk om een elektrische auto via een laadpaal op te laden maar ook om de accu van de EV te gebruiken om het elektriciteitsnet te stabiliseren. Daarbij zal opgeslagen energie terug geleverd worden aan het net. V2G maakt het mogelijk om overbelasting van het elektriciteitsnetwerk te voorkomen en tegelijkertijd efficiënt met stroom om te kunnen gaan.
Vehicle To Load, ofwel afgekort V2L, is in de basis vergelijkbaar met Vehicle To Grid-techniek. In plaats van de opgeslagen energie in de accu van de auto te gebruiken om het net te stabiliseren kan het worden gebruikt voor andere doeleinden. V2L is gericht voor het opladen van andere elektrische apparatuur, zoals een elektrische fiets, scooter, kampeeruitrusting, een laptop of zelfs een andere elektrische auto.
In tegenstelling tot de reguliere AC- en DC laadpoort kent de V2L een laadvermogen beperking tot 3,7 kW (1-fase, 16A). Erg snel zal het opladen van grotere apparaten dan ook niet gaan. Zie de functionaliteit meer als bijkomstigheid om een fiets te kunnen laden of kleinere apparatuur. Een andere elektrische auto opladen is mogelijk maar zal tijd in beslag nemen en natuurlijk kilometers wegsnoepen van de actieradius.
Wellicht dat toekomstige auto's (we schrijven deze blog in april 2021) worden voorzien van een hoger V2L-laadvermogen, al verwachten we dit niet snel. V2L kan immers nu al uitkomst bieden voor de alledaagse ritjes met een EV. Het is wederom een voorbeeld van een snel ontwikkelende markt. Alles rond duurzame mobiliteit staat slechts in de kinderschoenen. De komende jaren kunnen we nog mooie innovaties verwachten.