Het aantal volledig elektrische auto's in Nederland stijgt flink. Met een stijging van ruim 62.000 duizend auto's in 2020, stijgt het totale aantal naar 107.000 auto's. Dit is natuurlijk grotendeels te danken aan de bijtellingsvoordelen voor EV's. Hoewel, de bijtellingskortingen gaan ieder jaar verder omlaag.
In 2022 kan de zakelijke rijder nog profiteren van 16% bijtelling over de eerste € 35.000. Over de meerwaarde betaal je 22%. Maar wat zijn nou de beste opties als je wil profiteren van die 16% bijtelling? Wij zetten ze op een rij.
Tip: kijk ook naar ons overzicht van elektrische auto met betrekking tot de bijtelling voor elektrische auto's in 2023?
Goed, we spelen een beetje vals. De Dacia Spring Electric is namelijk nog niet verkrijgbaar. Maar omdat het nog maar een paar maandjes duurt voordat de eerste elektrische Dacia in de showrooms te bewonderen is benoemen we hem toch maar. Met een vanafprijs van € 17.500,-, een bereik tot 230 km en een laadtijd van zo'n 60 minuten aan een snellader is de Dacia een kanshebber voor de zakelijke markt. Net wat meer ruimte en waar voor je geld. Laat maar komen!
Naast de Zoe gaat Renault verder met de gloednieuwe elektrische Twingo. De Twingo is al jaar en dag een populaire stadauto in Nederland. En voor stadsverkeer is bereik niet perse het meest belangrijke. De Twingo Electric komt dan ook niet bijzonder ver op een lading maar kan opladen in iets meer dan een uur. Met de kleine EV opent Renault de aanval op de Volkswagen e-Up, Seat Mii Electric en Smart EQ forfour.
Italiaanse schoonheid gecombineerd met moderne technieken, dit is de nieuwe Fiat 500e. Was er dan ook een vorige? Jazeker, uitsluitend voor de Amerikaanse markt. Fiat pakt het nu een stuk serieuzer aan met de 500. Met verschillende uitvoeringen zoals de Berlina, Cabrio en 3+1 is er keuze te over. En het bereik is meer dan prima voor deze stadsrakker.
De elektrische Opel Corsa combineert het praktische gemak van een hatchback met goede rijeigenschappen, een sportief uiterlijk en een goed bereik tot wel 337 km! Met een vanafprijs van iets meer dan 30.000,- euro past de Corsa-e perfect in dit lijstje.
Het iconische MG is terug! De 100% elektrische ZS EV is nu al een populaire auto in Nederland. Dankzij gunstige vanafprijs, snellaadfunctie en de ruimte speelt MG handig in op de behoeften van de klant. Een compacte elektrische crossover onder de € 40.000,-. Ideaal voor de zakelijke rijder.
Een 100% elektrische crossover van Mazda. Het is de eerste volledig elektrische auto van het Japanse merk. De Mazda blink niet uit in laadsnelheid of rijbereik maar ontvangt lovende kritieken wat betreft comfort. Een perfecte EV voor de persoon die de overstap wil maken naar elektrisch en een hoge instap wenst.
De Renault Zoe is al een tijdje verkrijgbaar en inmiddels gemeengoed in het elektrische wagenpark van Nederland. Op papier verslaat Renault nog altijd de concurrentie met veel bereik voor hetzelfde geld. De ZOE is recent gefacelift en kan er weer even tegenaan. De compacte EV loopt voor zijn klasse voorop op het gebied van opladen. 22 kW laden binnen 3 uur. Of snelladen tot 80% binnen een uur. Met een vanafprijs van net geen 34.000,- euro is de Franse hatchback nog altijd een interessante keuze voor zowel de particuliere als zakelijke klant.
De Peugeot 208 is al vele jaren een geliefde hatchback. Vijf deuren, een sportief uiterlijk en waar voor je geld. En nu elektrisch! De e-208 is nog maar kort leverbaar. Met het typische Peugeot design wil het Franse merk de aanval openen op de Opel Corsa-e en Renault Zoe. Met een vanafprijs van zo'n 35.000,- euro en een flink bereik tot 340 kilometer zou je zeggen dat dit een kanshebber is voor de titel bestverkochte EV van 2021. De tijd zal het leren.
De populaire Nissan Leaf kan natuurlijk niet ontbreken in dit lijstje. Nissan was er vroeg bij met hun elektrische auto. Met een gemiddeld bereik van zo'n 250 kilometer zijn de meeste ritten prima haalbaar. Een keerzijde is het opladen, wat met 6,5 uur toch wel eventjes duurt. Snelladen is ook een optie. Dit vergt slechts 40 minuten. De Leaf is verkrijgbaar vanaf 34.990 euro en valt hierom in de volledige 12% bijtelling.
Ook op deze versie, de Pro, van de populaire ID.3 moeten we nog eventjes geduld hebben. De VW staat vanaf maart in de showrooms en moet de 'instapper' van de ID.3 range worden. Van instapper is overigens weinig sprake. De ID.3 heeft een bereik tot zo'n 350 kilometer dankzij de 62 kWh accu. Opladen kan middels 3 fasen en snelladen op 100kW vergt iets meer dan een halfuur. In juni staat een nog goedkopere ID.3 op de planning, de ID.3 Pure met een bereik tot 280 kilometer.