Wat is het verschil tussen cataloguswaarde en fiscale waarde?
Wat kost opladen bij openbare laadpunten? En wat kost opladen aan huis? Wat zijn de goedkoopste laadpunten?
Een laadpaal aan huis is ideaal. Maar er komt best wat bij kijken. Wat kost het totaalplaatje en waar kan ik besparen?
Een laadpaal plaatsen op kantoor? Een goede toevoeging voor klanten en werknemers met elektrische auto's. Maar wat gaat dit kosten?
Heel verassend zal dit artikel niet zijn maar een onderbouwing met de nodige cijfertjes kan geen kwaad. Daarom vandaag een open deur inclusief de cijfers of een rijtje!
Het belangrijkste kostenaspect van een elektrische auto is de aanschafprijs. En die is niet mals. Een elektrische auto is duidelijk duurder dan de brandstofvariant. Tot nu toe hielpen subsidieregelingen om de pijn wat te verzachten, maar die lopen binnenkort af. Ook zijn er natuurlijk kosten vanwege het gebruik. In plaats van het tanken wordt er stroom geladen. Als je thuis kunt laden ligt het gebruik van stroom doorgaans lager dan het tanken van brandstof. Zeker bezitters van zonnepanelen hebben hierin een thuisvoordeel. Elektrische auto's die over vehicle-to-load beschikken (of V2G) kunnen zelfs wat spelen met het laden en ontladen en wisselende stroomtarieven. Een ander kostenaspect betreft het onderhoud, maar die ligt bij elektrische auto's stukken lager. Omdat een stekkerauto een hogere aanschafwaarde heeft zal de verzekeringspremie ook hoger liggen. En wanneer de subsidieregeling voor motorrijtuigenbelasting stopt zal er ook wegenbelasting betaalt moeten worden. Mogelijk ligt deze zelfs hoger dan gebruikelijk vanwege het hogere gewicht door de batterij.