De afgelopen jaren is er op het gebied van bijtelling veel veranderd. Maar dat komt anno 2022 wel min of meer tot stilstand. Tot en met 2025 is alles rond de bijtelling duidelijk. Als de overheid niet met wijzigingen komt, is de speciale bijtellingsregeling voor de elektrische auto vanaf 2026 helaas niet meer.
De overheid stimuleert het elektrisch rijden middels een lagere bijtelling. Wanneer je een zakelijke leaseauto rijdt die je ook privé wilt gebruiken krijg je te maken met die bijtelling. Als het aantal privé kilometers meer is dan 500 kilometer per jaar ga je bijtelling betalen. Bijtelling bestaat, omdat de Nederlandse overheid het privégebruik van je zakelijke auto ziet als onderdeel van je inkomen.
De hoogte van het te betalen bedrag is een percentage van de fiscale waarde van de auto dat bij je bruto inkomen wordt meegeteld. Dit percentage (16% in 2022) is afhankelijk van de cataloguswaarde van je zakelijke auto en de belastingschijf van je salaris.
Het bijtellingspercentage voor brandstofvoertuigen in 2022 is 22%. De emissievrije rijder heeft dan een voordeel van 6%. Met nadruk op emissievrij want de bijtellingsregeling geldt niet voor hybride aangedreven modellen.
De bijtellingsregeling zoals hier beschreven is vooral gericht op de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Er zijn meer mogelijkheden, zoals:
- bijtelling voor elektrische occasions
- bijtelling voor elektrische bedrijfswagens
Tip:
welke elektrische auto's profiteren het meest van de bijtelling in 2023?
Cataloguswaarde | Bijtelling | |
---|---|---|
2022 | 35.000 | 16% |
2023 | 30.000 | 16% |
2024 | 30.000 | 16% |
2025 | 30.000 | 17% |
2026 | n.v.t. | 22% |