Laadpaal op kantoor | wat kost dat?
Steeds meer zakelijke rijders kiezen voor een elektrische auto. Voor veel bedrijven is dit terug te zien in het wagenpark. Echter hebben veel bedrijven hebben vragen over het laden van elektrische auto's. We belichten een aantal belangrijke factoren voor de aanschaf van laadpalen voor het bedrijf en
wat een laadpaal op kantoor kost .
Leestips

Wie is de eigenaar van de bedrijfsruimte of bedrijfsgrond?
De eerste stap is om te bekijken wie de eigenaar van de bedrijfsruimte of bedrijfsgrond is. Wanneer je geen eigenaar bent zal je in gesprek moeten gaan met de eigenaar en eventueel met andere huurders. Mogelijk kunnen deze mee-investeren en je kan gezamenlijk afstemmen wat de wensen zijn.
Tip: Als eigenaar dien je mogelijk te voldoen aan eisen in het Bouwbesluit. Hierin staat de verplichting voor het plaatsen van laadpalen opgenomen. Bekijk voorafgaand aan de plaatsing goed naar de eisen.
Hoeveel laadpalen heb ik nodig?
Laadsnelheid: bepalen wat mogelijk is
Elektrische auto's laden niet allemaal even snel. Dit is afhankelijk van de on-board lader van de EV en de laadsnelheid van de laadpalen. Bepaal dus hoe snel de auto's in de vloot geladen moeten worden.
Werken veel medewerkers de hele dag op kantoor? Dan hoeven de auto's meestal niet binnen enkele uren volledig geladen te worden. Stel hierom een ritprofiel op van alle medewerkers.
Laadpalen hebben verschillende laadsnelheden. Ook hier is het goed om een toekomstbestendig plan op te
stellen. Verschillende aanbieders bieden de mogelijkheid tot laadpalen met een instelbaar laadvermogen. Op deze manier ontlast je de meterkast waardoor verzwaren niet altijd nodig is en ben je toch toekomstbestendig. Wanneer het aantal EV's toeneemt of er meer laadsnelheid benodigd is kun je ervoor kiezen om de meterkast te verzwaren en de laadsnelheid van de laadpalen te verhogen zonder dat er nieuwe laadpalen aangeschaft moeten worden.
Snelladers of gewone laders
Wanneer een zeer hoge laadsnelheid vereist is omdat de auto's intensief worden gebruikt, zijn er naast gewone laadpalen ook andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld het plaatsen van een of meerdere snelladers. Houd er rekening mee dat bij de plaatsing van een snellader vaak een aanpassing van de meterkast verreist is en de investering hoger is dan bij reguliere laders. De overweging van een snellader is volledig afhankelijk van het bedrijfsproces en de ritprofielen van medewerkers.
Smart Charging en Dynamic Load Balancing
Verdienen aan de laadpalen op kantoor
Bepaal de voorkeuren voor de uitvoering en functies en vergelijk diverse mogelijkheden
Wat zijn de totale kosten?
De prijzen van laadpalen lopen erg uiteen. Een groot verschil is merkbaar in de aanschafprijs van een enkele laadpaal (één laadpunt) of een laadpaal met twee aansluitingen. Een enkele lader kost gemiddeld tussen de €600,- en €1.500,-; en een dubbele lader tussen de €1.200,- en €2.500,-.
Het prijsverschil is daarnaast merkbaar in verschillende factoren zoals het laadvermogen, de aanwezigheid van vaste laadkabels, de toegankelijkheid van de laadpaal (met een laadpasje of sleutel) en de mogelijkheid tot slim laden, zoals Load Balancing. Al deze functionaliteiten kunnen het gebruikersgemak, maar ook de prijs verhogen.
Periodieke kosten
Wanneer je gebruik gaat maken van laadpalen op de zaak, dan zal het energieverbruik stijgen. Je betaalt dan de elektriciteitsprijs die de energieleverancier aan je bedrijf rekent. Dit varieert per bedrijf en leverancier. Vaak liggen deze kosten tussen de €0,10 - €0,14 per kWh. Daarmee is opladen aan de zaak een stuk goedkoper dan thuisladen, waar de kosten vaak tussen de €0,20 - €0,24 per kWh liggen.
Beheer en backoffice (optioneel)
Wanneer je als bedrijf niet zit te wachten op veel administratieve rompslomp kun je ervoor kiezen om het beheer van de laadpalen uit handen te geven.
Dit gaat meestal in combinatie met een backoffice abonnement. Dit abonnement stelt je in staat om geld te vragen aan bezoekers voor het laden op jouw laadstations. De afrekening en facturering zal dan worden uitgevoerd door derden. Dit kan de leverancier van de laadpalen zijn, maar ook gespecialiseerde bedrijven in backoffice en monitoring.
Service, onderhoud en stortingsdienst
Sommige leveranciers van laadstations bieden ook onderhoudscontracten aan. Meestal in combinatie met een storingsdienst. Over het algemeen zijn zaken als reguliere updates, controles en een stortingsdienst inbegrepen bij dergelijke onderhoudscontracten. De kosten kunnen variëren per laadpunt en per aanbieder. Informeer van tevoren goed naar deze kosten.
Tip: Wanneer het bedrijf sterk afhankelijk is van goed functionerende laadpalen is een onderhoudscontract geen overbodige luxe. Let hierbij goed op de snelheid van de stortingsdienst.
Subsidies en regelingen
Ook voor de aanschaf van laadpalen zijn er verschillende subsidies en regelingen beschikbaar. Hieronder vallen onder andere de Milieu-Investeringsaftrek (MIA), de VAMIL regeling en de kleinschaligheidinvesteringsaftrek.