Een tijdje geleden viel te lezen dat Tesla haar Supercharger-netwerk zal
openstellen voor andere merken. Dat geldt overigens niet voor het gehele netwerk aan snelladers maar voor een aantal locaties, waaronder ook in Nederland, als proef. Daarnaast liet een andere grote speler in de markt van openbare snelladers, Fastned, recent weten de tarieven te verhogen.
Buiten Tesla en Fastned om zijn er nog een aantal grote spelers op de markt. Daarvan is Ionity er één. De laadgigant is een joint-venture van verschillende automerken waaronder BMW, Mercedes, Ford, Volkswagen en Audi. Het merk investeerde de afgelopen jaren flink in een dekkend netwerk van laadinfrastructuur. En daar lijken ze voorlopig nog niet mee te stoppen. Wederom
investeert Ionity fors in de uitbreiding van haar bestaande netwerk.
Ionity heeft de ambitie om voor 2025 ruim 5.000 nieuwe snelladers te plaatsen. Deze publiek toegankelijke DC laders moeten laadvermogens tot 350 kW kunnen halen. En dat is ook wel nodig. Steeds meer elektrische auto's, waaronder de Audi e-tron GT, halen flinke laadvermogens om de laadtijd te verkorten. Om de extra laadpunten te realiseren investeert het merk zo'n 700 miljoen euro. Naast de hoge laadvermogens heeft Ionity meer in petto. Eigenaren van elektrische auto's moeten binnenkort gebruik kunnen maken van een "Plug & Charge"-functionaliteit. Daarmee is het mogelijk om zonder laadpas of laadtag het opladen automatisch te starten. Dit moet het gemak en de oplaadervaring verbeteren aldus Ionity.