Zes elektrische auto's die prima een caravan trekken
Vorig jaar verkoos de ANWB de
Nissan X-Trail e-power e-force als beste trekauto van het jaar. Niet voor niets worden vooral hybride-auto's voorgeselecteerd voor de beste keus. Dat een volledig elektrische auto deze verkiezing ooit gaat winnen is slechts een kwestie van tijd. Tegenwoordig is het ook niet meer uniek dat een caravan wordt getrokken door een elektrische auto. Er worden trekgewichten gehaald die je een aantal jaren geleden niet voor mogelijk had gehouden. Door deze ontwikkeling is elektrisch rijden met een caravan is een serieus alternatief voor de trekauto op brandstof geworden.
Maar welke elektrische trekauto is dan de beste caravantrekker?
Een trekauto heeft een krachtige elektromotor nodig en een groot rijbereik
De elektrische auto is voor de caravan steeds meer in trek omdat het bereik van de stekkerauto steeds groter wordt. Daarnaast worden de elektromotoren alsmaar krachtiger. En de laadtijden lopen verder terug. Maar caravans blijven lomp en zwaar. Het vreet energie om een caravan te trekken. En dan merk je het verschil met de brandstofauto. Duidelijk meer verplichte pauzes zijn nodig om weer bij te laden. Vuistregel om het bereik van de elektrische caravantrekker in te schatten is dat je het normale bereik (zonder caravan) deelt door anderhalf á twee. Voor een wat grotere reis moet je dus veel actieradius en vermogen hebben. De elektrische auto's waar dit geen enkel probleem is, zijn helaas nog peperduur. Toch zijn er voldoende serieuze alternatieven.
Elektrische caravantrekkers gerangschikt
De trekauto's hier in beeld dienen de wat grotere caravans van minimaal 1000 KG nettogewicht te kunnen trekken. Met het trekgewicht zit je dan al gauw op 1600 - 1800 KG. Een trekkracht van 1200-1500 KG zou eventueel ook kunnen, maar met een zwaardere caravan zit je wel aan de ondergrens. Juist met caravan is het wel zo comfortabel om wat over te hebben, bijvoorbeeld bergop of bij een noodzakelijke inhaalmanoeuvre. Belangrijk uitgangspunt voor de rangschikking is de verhouding prijs-prestatie. De modellen uit onderstaande lijst leggen het wat de power betreft meteen af tegen de premiummodellen van Audi of Mercedes, maar daar staat dan ook een forse prijs tegenover. Neem ook bijvoorbeeld de Polestar 3 die netjes 2.000 KG trekt, diens prijs ligt al wel boven de 70K. Criteria die bij de rangschikking een rol spelen zijn het trekgewicht, bereik op de snelweg in de zomer, de elektromotor en de laadtijden. Toegegeven, de rangschikking subjectief is. De een wil graag zo weinig mogelijk stoppen of vooral snel laden en weer door. De ander geeft de voorkeur aan een comfortabele reis en zal vooral letten op het vermogen van de elektromotor. Ook de voorkeur voor een bepaald automerk doet ook wat natuurlijk.
Nummer 6 - KIA EV6 Longe Range 2WD € 57.445
Nummer 5 - BMW i4 eDrive35 € 59.050
Nummer 4 - Volvo XC40 Recharge Twin Motor € 58.495
Nummer 3 - Hyundai Ioniq 5 € 48.200
Nummer 2 - smart#1 Pro+ | € 42.395
Nummer 1 - Tesla Model Y | € 43.990
03 mei, 2024
Het gebeurt altijd een ander, maar het zal je maar gebeuren. Je wint een auto! Wel zit je dan vast aan een aantal contractvoorwaarden.
door Mindert Westra
•
01 mei, 2024
Wie kent de Renault 5 niet? Renault doet oude tijden herleven door zijn gamma te verrijken met een elektrische versie van zijn voorgangers.
door Mindert Westra
•
29 apr., 2024
Smart Automobil komt met een opvolger van de smart#1. Maak kennis met de sportieve SUV coupé smart#3.
19 apr., 2024
Bij parkeerschade aan je elektrische auto is het van belang de juiste stappen van het proces te doorlopen.
Meer artikelen