Blog Layout

30 januari 2025

Welke 5 betaalbare EV's zijn de beste caravantrekkers?

In 2023 verkoos de ANWB de Nissan X-Trail e-power e-force als beste trekauto van het jaar. Niet voor niets worden vooral hybride-auto's voorgeselecteerd voor de beste keus. Dat een volledig elektrische auto deze verkiezing ooit gaat winnen is slechts een kwestie van tijd. Het is geen nieuws meer dat een caravan ook getrokken kan worden door een elektrische auto. Er worden trekgewichten gehaald die je een aantal jaren geleden niet voor mogelijk had gehouden. Door deze ontwikkeling is elektrisch rijden met een caravan het serieuze alternatief. Welke elektrische trekauto is de beste caravantrekker?

Krachtige elektromotoren en veel rijbereik

De elektrische auto is voor de caravan steeds meer in trek omdat het bereik van de stekkerauto steeds groter wordt, elektromotoren krachtiger worden en de laadtijden verder terug lopen. Maar caravans blijven lomp en zwaar. Het vreet energie om een caravan te trekken. En dan merk je het verschil met de brandstofauto. Verplichte pauzes zijn nodig om in 20 minuten tot een half uur weer bij te laden. Vuistregel om het bereik van de elektrische caravantrekker in te schatten is dat je het normale bereik (zonder caravan) deelt door anderhalf á twee. Voor een wat grotere reis moet je dus veel actieradius en vermogen hebben.

Rangschikking elektrische caravantrekkers

Voor dit klassement gaan we er van uit dat de modellen de wat zwaardere caravans van minimaal 1000 KG nettogewicht moeten kunnen trekken. Met het trekgewicht zit je dan al gauw op 1600 tot 1800 KG. Een trekkracht van 1200-1500 KG zou eventueel ook kunnen, maar met een zwaardere caravan zit je wel aan de ondergrens. Het rijdt wel zo comfortabel om wat over te hebben, bijvoorbeeld bergop of bij een noodzakelijke inhaalmanoeuvre. Belangrijk uitgangspunt voor de rangschikking is de verhouding prijs-prestatie. De modellen uit onderstaande lijst leggen het wat de power betreft meteen af tegen de de Audi en Mercedes, maar voor de modellen uit het premiumsegment betaal je ook premiumprijzen. Ander voorbeeld, neem de Polestar 3 die netjes 2.000 KG trekt. De performance is geweldig, maar zijn prijs ook. Die gaat al vrij snel richting de 80K.


Criteria die bij de rangschikking een rol spelen zijn de specificaties als het trekgewicht, bereik op de snelweg in de zomer, de elektromotor, de laadtijden en de prijs. De rangschikking is uiteindelijk een subjectief oordeel. De een wil graag zo weinig mogelijk stoppen of vooral snel laden en weer door. De ander geeft de voorkeur aan een comfortabele reis en zal vooral letten op het vermogen van de elektromotor. Ook hebben veel automobilisten een voorkeur voor een bepaald automerk.

camperverhuurbedrijf

Nummer 5 - Volvo EX40 Twin Motor Performance | € 59.495

Volvo EX40 wordt elektrisch geladen

De Volvo EX40 Performance is behoorlijk aan de prijs. Daarvoor heb je wel een EV met een zeer krachtige elektromotor goed voor ruim 440 pk. Binnen de rangschikking van deze blog zijn de EX40 en de KIA EV6 de enige EV's met een trekgewicht van 1800 KG. De Volvo is wel een stuk duurder. Ook het laden duurt wat langer, maar de laadtijd blijft wel binnen het halve uur. De EX40 rijdt supercomfortabel. Het instapmodel is duidelijk goedkoper, maar dan lever je aan prestaties fors in. Een goed alternatief is wellicht een tweedehands XC40 Recharge die eveneens 1.800 KG kan trekken, maar sinds april 2024 niet meer wordt geproduceerd.


Accupakket - 82 kWh

Actieradius - 380 km

Vermogen - 408 pk

Trekgewicht - 1800 KG

Snelladen 10% naar 80%: 28 minuten


Nummer 4 - Tesla Model Y | € 43.990

Een Tesla Model Y rijdt over een snelweg langs bomen

Gelet op de prijs-prestatie verhouding gooit de Tesla Model Y hoge ogen. Dat is dan vooral vanwege zijn power ten opzichte van zijn lage prijs. Wat het bereik betreft maakt de Model Y geen indruk. Aankomende zomer (2025) brengt Tesla een nieuwe versie Model Y Juniper uit. Gezien deze een sterk verhoogde prijs heeft verdwijnt dit model waarschijnlijk uit het klassement, maar zover is het nog niet. Qua prestaties is er weinig verschil met de smart #1 Pro+. Voorkeur voor het merk zal vaak de doorslag geven.


Accupakket - 75 kWh

Actieradius - 340 km

Vermogen - 299 pk

Trekgewicht - 1600 KG

Snelladen 10% naar 80%: 25 minuten


Nummer 3 - smart#1 Pro+ | € 42.395

Smart #1 Pro+ van rechtsachter gezien

Een smart#1  op deze lijst, wie had dat gedacht? We kennen de smart oorspronkelijk van de stadsauto's. De nieuwe generatie die Mercedes-Benz en het Chinese Geely in een joint-venture Smart Automobili samen hebben ontwikkeld heeft heel wat meer in zijn mars. Zo kan de 1820 KG zware SUV met gemak een caravan vooruit helpen. Het snelladen gaat met een 22 kW boordlader tot een maximum van 100 kW. Opvallend is verder zijn hoge actieradius. De echte liefhebbers gaan voor de smart #1 Brabus met vierwielaandrijving en nog eens 156 pk extra. De prijs is er ook naar want de Brabus is ca. € 6.500 duurder. 


Accupakket - 66 kWh

Actieradius - 330 km

Vermogen - 272 pk

Trekgewicht - 1600 KG

Snelladen 10% naar 80%: 25 minuten


Nummer 2 - Hyundai Ioniq 5 | € 46.995

De Hyundai Ioniq 5 wordt geladen aan een publieke laadpaal

De Ioniq 5 was de ANWB Trekauto van het jaar 2022 Het was voor het eerst dat een elektrische auto deze waardering in de wacht sleepte. Broertje Ioniq 6 biedt vergelijkbare prestaties, maar het trekgewicht is met 1500 KG net even wat lager. Door de prijsdruk van concurrent Tesla moest ook Hyundai zijn prijzen laten zakken. Daardoor is de prijs van de Ioniq 5 onder de 50K terecht gekomen. Het model wordt vaak vergeleken met de KIA EV6. De trekkracht van 1600 KG maakt hem ondergeschikt aan de EV6. Dankzij zijn hoge range, supersnelle laadtijden en de prijs scoort ie beter dan de XC40.


Accupakket - 84 kWh

Actieradius - 400 km

Vermogen - 228 pk

Trekgewicht - 1600 KG

Snelladen 10% naar 80%: 16 minuten


Nummer 1 - KIA EV6 RWD (84 kWh) | € 49.495

Een witte KIA EV6 model uit 2024 staat voor een muur van grote gele bouwstenen

In september van 2024 heeft KIA een nieuwe versie van de EV6 uitgebracht met sterk verbeterde prestaties. De EV6 staat vooral ook bekend om zijn sportieve design. Evenals de Ioniq 5 laadt het model bloedsnel. Ook al is hij duurder dan de smart Pro+ en de Model Y (oude versie), zijn trekkracht van 1800 KG met een vanafprijs nog net onder de 50K maakt hem tot de beste trekauto binnen deze rangschikking. Van dit model is ook een goekopere versie beschikbaar met een 63 kWh grote accu.


Accupakket - 84 kWh

Actieradius - 582 km

Vermogen - 228 pk

Trekgewicht - 1800 KG

Snelladen 10% naar 80%: 16 minuten



Deel het bericht

Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een elektrische Mini wordt getest onder winterse omstandigheden
28 januari 2025
Winterse omstandigheden kunnen zorgen voor roestvorming en lakbeschadiging. Wat kan ik doen om dit te voorkomen?
Lees meer artikelen
Share by: