Zonnige dagen zijn op komst. Voor de autoliefhebbers onder ons betekent dat één ding: de cabrio of klassieker kan weer van stal. In tijden van elektrificatie kan een
elektrische cabriolet eigenlijk niet ontbreken. Toch is het
aanbod relatief beperkt. De vroegere Tesla Roadsters zijn tegenwoordig meer een investeringsobject en de Fiat 500e Cabrio is wel erg compact. Niet te vergeten dat je voor de kleine stadsrakker minimaal € 31.600 mag overmaken om de sleutels te ontvangen. De hoogste tijd om op internet een zoektocht te starten naar een waardig alternatief. En daar vonden we een wel heel bijzondere occasion: de Citroën
2CV electrique, een 'moderne' klassieker.
Wanneer je in de markt bent voor een oldtimer met cabriodak en een elektrische aandrijflijn is er eigenlijk voldoende keuze. Het grote nadeel is dat je bent aangewezen op bedrijven die de ombouw verzorgen. Dit kan flink in de papieren lopen. Voor een elektrische Jaguar e-Type betaal je al snel enkele tonnen. Veel leuker is het als de vorige eigenaar de investering alvast voor je gedaan heeft en je simpelweg kan genieten van een fraaie klassieker die geruisloos over de mooiste wegen van ons land zoeft.
Welnu, dan is deze
Citroen 2CV Electrique
die wij vonden bij E&R Classics uit Waalwijk de perfecte auto. Het lelijke eendje, zoals de 2CV vaak werd genoemd, verkeert in een fantastische staat. De knalrode lak in combinatie met de witte bekleding geeft alleen al het zomerse gevoel. Een bijkomend voordeel is het cabriodak zodat je als bestuurder ook daadwerkelijk kan genieten van mooi weer. Het ongetrainde oog kan er moeilijk aan zien dat het hier gaat om een elektrische 2CV.
Een Citroen 2CV is van zichzelf al een gave auto om te bezitten voor de mooie zomerdagen. Deze rode klassieker doet daar nog een schepje bovenop. Dankzij een volledig elektrische aandrijflijn omzeil je de absurd hoge brandstofprijzen en zijn de zorgen over milieu zones verleden tijd. De auto is volgens het artikel omgebouwd door een gerenommeerd EV-specialist en heeft een actieradius van maximaal 125 kilometer. Meer dan prima voor de weekendritjes. Wat de elektromotor doet met de prestaties staat niet vermeld maar we gaan er gemakshalve even vanuit dat het een behoorlijke verbetering is ten opzichte van de 2CV met brandstofmotor. Een kleine speurtocht op internet leert ons dat in Nederland meerdere aanbieders zijn voor het ombouwen van een Citroen 2CV. Hiervoor past men in de meeste gevallen het accupakket en elektromotor toe van de Nissan Leaf. De kosten van zo'n ombouw kunnen oplopen tot meer dan € 30.000. Vanuit dat oogpunt is de (toenmalige) vraagprijs van € 39.950 euro geen slechte deal. Overigens goedkoper kan ook, maar vraagt wel twee rechterhanden. Er zijn conversiekits op de markt waarmee de kosten voor elektrificatie ruim onder de € 10.000 kunnen blijven. De elektrische klassieker is natuurlijk helemaal af als het kan worden voorzien van een fancy geluid die tegenwoordig aan een EV kan worden geinstalleerd bijvoorbeeld van een Lelijke Eend of een ronkende Porsche.
Afbeeldingen: Citroën 2CV Electrique | E&R Classics