Het B-segment heeft er weer een concurrent bij. Fiat blast nieuw leven in de Panda uit de jaren 80 en levert met de nieuwe Grande Panda een stijlvol en robuust model. De Grande Panda is geschikt voor zowel het gezins- als het stadsleven en heeft zowel een elektrische als hybride aandrijflijn. De nieuwe Panda is de eerste Fiat die op het flexibele Smart Car Platform van Stellantis staat. Fiat komt met een nieuwe familie waarvan de Grande Panda het eerste model van is. Met de nieuwe Panda zet het Italiaanse merk een betaalbare auto in de markt die zelfs een plaats heeft in ons overzicht van de 10 goedkoopste EV's. De elektrische Panda is leverbaar sinds maart 2025 en is er in twee uitvoeringen. Het basismodel is een RED-versie met opvallende designelementen zoals de witte, stalen 16-inchwielen en het ‘RED’-logo op de B-stijl en heeft een vanafprijs van EUR 25.990. Daarnaast is er de zeer complete en 3.000 euro duurdere Grande Panda La Prima.
Het 3,99 meter lange voertuig biedt plaats aan 5 personen. Het interieur voelt ruim aan. Op diverse plaatsen zijn ruime opbergvakken aanwezig. De bagageruimte van de elektrische variant heeft een volume van 361. Zijn mild-hybride tegenhanger biedt 412 liter ruimte. In de infotainmentzone, op het dashboard, de ventilatieopeningen en de stiksels van de stoelen zijn gele accenten aangebracht. Het hoofdthema van het interieur heeft een speciale kleur Blu Tasmania. De digitale radio die doet denken aan de testbaan boven op het Fiat-gebouw in Lingotto en de koplampen en achterlichten doen denken aan de ramen van het gebouw.
Per exemplaar is er voor 140 drankkartons in het interieur aan duurzame materialen verwerkt. De drankkartons bestaan voor 80% uit karton en voor 20% uit niet-recyclebare kunststof en aluminium – materialen en worden verwerkt tot de blauwe kunststofdelen, met de naam Lapolen Ecotek. Een ander voorbeeld van het gebruik van duurzaam materiaal is de toepassing van een textiel dat voor 30% uit echte bamboevezels bestaat. Dit materiaal wordt verwerkt in de dashboardbekleding.
Met een accucapaciteit van 44 kWh en een 113 pk sterke elektromotor haalt de elektrische Grande Panda een rijbereik van 320 kilometer. Zijn topsnelheid bedraagt 132 km/u. In 11 seconden snelt de auto naar 100 km/u. Als eerste komt Fiat met een oprolbare, 4,5 meter lange geïntegreerde AC-laadkabel van 7,4 kW die overigens optioneel beschikbaar is. Hiermee duurt het opladen van 20% tot 80% zo'n 4 uur en 20 minuten. Standaard is een 11 kW AC-laadpoort aanwezig, waarmee van 20 naar 80% opgeladen kan worden in 2 uur en 50 minuten. Snelladen kan ook tot een max van 100 kW. De laadtijd van 20 naar 80% is in dat geval slechts 27 minuten. De mild hybride heeft een 1,2-liter driecilinder turbomotor met 100 pk Li-ionaccu van 48 volt en een elektromotor van 28 pk. De hybride aandrijflijn beschikt over de ‘e-launch’-functie onder andere voor een soepele, stille start zonder benzineverbruik en efficiënt stroomverbruik en batterijbeheer. De ‘e-creeping’-functie werkt uitsluitend elektrisch en is voornamelijk bij korte voorwaartse verplaatsingen actief. Daardoor hoeft de bestuurder het gaspedaal niet in te trappen bij opstoppingen, bij het parkeren in de 100% elektrische rijmodus, in de eerste versnelling en in de achteruit (‘e-parking’). Ook deze functie zorgt voor een lager brandstofverbruik.