KIA EV3 prijs | waarom gaat deze SUV uitblinken?
KIA doet het erg goed met zijn gamma voor de elektrische auto. Daar waar de Chinese automerken de slag met de Europese concurrentie lijken te gaan winnen dienen ze goed rekening te houden met deze Zuid-Koreaanse concurrent en dochter van Hyundai Motor Group. Neem de recent uitgebrachte KIA EV3, die wel wel eens een bestseller kon worden. Het is een fraaie compacte SUV voor het B-segment. Zijn kracht is dat het vooral voor particulier als zakelijk gebruik ingezet kan worden tegenover een aantrekkelijke prijs. En niet te vergeten zijn actieradius. De wat duurdere Long Range uitvoering heeft een bereik die de 600 kilometer overstijgt. Dit is de categorie voor de compacte auto die vooral handig is in de stad en korte woonwerkverkeer. Maar zo nodig is ook een langere afstand geen probleem. Stevige concurrentie kan de EV3 verwachten van onder andere de Peugeot e-208, MG4 Electric en de Opel Corsa-e.
Maar het oog wil ook wat. De EV3 valt op door zijn brede motorkap en stoere krachtige vouwlijnen in de carrosserie. Niet voor niets is het model door een professionele jury van 96 autojournalisten uit 30 landen verkozen tot World Car of the Year 2025. Ook hier blijkt de uitstekende performance van het automerk van de laatste jaren. De EV3 is niet het eerste model op stroom dat de prijs in de wacht heeft gesleept. Andere elektrische modellen van KIA, de EV9, EV6 GT en de Soul EV, zijn hem voorgegaan.
KIA EV3 uitvoeringen
Het kleinere broertje van de EV6 wordt geleverd in 2 uitvoeringen met 5 modellen. Het instapmodel Air, de Plus en de Plus Advanced behoren tot de Standard Range uitvoering. Dan zijn er ook de GT-Line en de GT PlusLine die als Long Range de weg op gaat. Bij de Air en de Plus (Advanced) kan er gekozen worden voor de grootte van de accu. Deze wordt geleverd in 58 kWh of 81 kWh. De Long Range heeft standaard de grootste accu.
De fabrikant geeft een actieradius af van 605 kilometer (WLTP). Dit is wel het bereik op het grotere accupakket. Met de kleinere batterij kom je tot 410 kilometer. De laadsnelheid van de Long Range is met 128 kW niet onverdienstelijk. Dat is sneller dan bijv. de e-208 en de Cora-e die tot een max van 100 kW kunnen snelladen. Binnen het halve uur is de accu van 10% weer gevuld tot 80%. Thuis laden gaat tot 11 kW. De modellen hebben een elektromotor die een vermogen van 204 PK afgeeft op de voorwielen. De topsnelheid licht op 170 km/uur. Het goede nieuws is verder dat we het lijstje auto's met V2G kunnen uitbreiden. Ook de EV3 beschikt over de mogelijkheid tot bi-directioneel laden.
Wat gaat de EV3 kosten?
Het instapmodel begint met een prijs vanaf € 36.995. Zijn licht grotere variant, de Plus, kost € 1.700 meer. En de PlusAdvanced doet er nog eens € 2.500 bij op € 41.195. Met de Long Range komen we echt wel in de hogere regionen terecht. Zeker voor een auto uit het B-segment. De GT-Line gaat weg voor een prijs vanaf € 47.195 en de duurzaamste van het stel, de GT-PlusLine, blijft met € 49.195 nog net onder de 50K. Voor een compacte SUV is de laatstgenoemde toch echt wel behoorlijk aan de prijs. KIA-rijders die de EV3 nog te duur vinden hebben geduld nodig tot 2026. Dan zal de goedkopere en kleinere EV2 op de weg verschijnen en kan niet missen dat het ons overzicht van betaalbare EV's zal bestormen.