Blog Layout

28 april 2021

Aardlekschakelaar type A en B | welke past het beste bij een thuislader?

Wanneer je als trotse bezitter van een elektrische auto op zoek gaat naar een geschikte thuislader kun je te maken krijgen met een overdaad aan opties, kleurstellingen en accessoires. De mogelijkheden beperken zich niet uitsluitend tot het design. Ook wat betreft de veiligheid bieden de meeste fabrikanten verschillende opties. Eén van deze opties is een zogenoemde aardlekschakelaar Type A of B. Wat is dit eigenlijk en wat is het verschil? Welke van de twee is de beste keuze?

Wat is een aardlekschakelaar?

Een aardlekschakelaar is een bescherming in de meterkast of in een apparaat, bijvoorbeeld een laadpaal, die lekstromen kan meten. Lekstromen kunnen worden gezien als het lekken of verliezen van stroom. Wanneer een aardlekschakelaar een lekstroom detecteert zal de aardlekschakelaar de schakelaar en de groepen achter deze schakelaar uitschakelen om zo verdere problemen, zoals een brand, te voorkomen. Alle apparaten die aangesloten zijn op deze groepen worden vervolgens spanningsloos gemaakt. In de praktijk heb je het vast wel eens meegemaakt dat de stoppen doorslaan doordat er teveel stroom gevraagd is binnen het huishouden of er ontstaat ergens kortsluiting. Apparaten schakelen vervolgens uit. Na het verhelpen van de stroring kan je de schakelaar weer aan zetten om de stroomtoevoer weer in te schakelen. Feitelijk doet een aardlekschakelaar precies hetzelfde.

Welke aardlekschakelaar moet ik hebben voor een laadpaal?

Fabrikanten van laadstations passen verschillende veiligheidsopties toe. Sommige laadpalen, waaronder vaak openbaar toegankelijke, worden standaard uitgerust met een aardlekbeveiliging Type B. Andere laders zijn voorzien van een Type A met eventueel een DC-lekdetectie. Tegen meerprijs is vervolgens een Type B aardlekschakelaar mogelijk.


Welke aardlekbeveiliging een laadpaal moet hebben staat omschreven in de NEN1010. Dit is een bliksemkeuring en schrijft voor dat een laadstation beveiligd moet zijn tegen DC-lekstromen. Zowel een aardlekschakelaar Type A met DC-lekdetectie als een aardlekschakelaar Type B voldoen aan de eis. Let wel, een reguliere aardlekschakelaar Type A zonder DC-lekdetectie systeem voldoet niet aan de eisen.

Chint aardlekschakelaar type B

Wat is het verschil tussen een Type A en Type B aardlekschakelaar bij een laadpaal?

Goed, beide opties zijn dus mogelijk. Maar wat zijn dan precies de verschillen? Een aardlekbeveiliging Type A is in staat om wissel en pulserende gelijkstromen te herkennen. Een aardlekbeveiliging Type B voegt daar ook vlakke DC-lekstromen aan toe. In de basis komt het neer op een enkel verschil en dat is de snelheid waarmee een aardlekschakelaar zal uitschakelen. Een Type A is gevoeliger en zal sneller uitschakelen. Een Type B daarentegen, kan eerst DC-lekstromen opvangen om vervolgens pas uit te schakelen. 


Deel het bericht

Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: