Wat betekent actieradius? De letterlijke betekenis van actieradius is de hoeveelheid kilometers die je kunt rijden op de inhoud van je brandstoftank of accu. De actieradius die leveranciers afgeven is dan vanzelfsprekend gebaseerd op een volle tank en volgeladen accu. Deze actieradius is afgemeten onder optimale omstandigheden. Om ervoor te zorgen dat het afgegeven bereik betrouwbaar is en onderling vergelijkbaar is er een standaard meetmethode afgesproken. Dit heet de
WLTP. In de praktijk is de actieradius vrijwel altijd lager, afhankelijk van de rijomstandigheden. Andere woorden voor actieradius zijn bereik of range.
De werkelijke actieradius is vooral afhankelijk van je snelheid en je rijstijl. Voor de accu geldt daarboven nog dat de weersomstandigheden veel impact hebben. Zoals bekend verliest een batterij aardig wat kracht bij zeer koud weer. Maar er zijn meer factoren die impact hebben op de range van de elektrische auto. Een voordeel wordt geleverd door het regeneratief remmen. De meeste EV’s hebben inmiddels deze mogelijkheid waarmee energie terug wordt gewonnen als je vaart mindert tijdens het rijden. Ook de airco en de verwarming spelen een rol. En vergeet ook niet het laden van mobieltjes etc.
Tevens is de ouderdom van je accu van invloed. Naarmate de levensduur van de accu verstrijkt neemt ook de kracht geleidelijk wat af. Een accu gaat tegenwoordig toch zeker 8 á 10 jaren mee. In kilometers wordt al gauw ruim over de 120.000 tot 150.000 km gegarandeerd. Dan hebben we het wel over de Lithium-ion autobatterijen, vergelijkbaar wat er in de mobieltjes zit. De levensduur van de accu is überhaupt een belangrijk punt. Het is namelijk een belangrijke kostencomponent van de auto. Ongeveer 45% van de productiekosten van een elektrisch aangedreven auto worden besteed aan de accu. Bij de aanschaf van EV-occasions over een 8-tal jaren kan dit van grote invloed zijn op de aanschafprijs. Een bijzonder verschijnsel van enkele jaren geleden was de
range-extender. De EV's van het eerste uur konden wel een extra rijbereik gebruiken. Met de sterk verbeterde accu van de laatste jaren wordt de range-extender niet meer toegepast.
Om een idee te geven volgt onder een overzicht van zuinige auto’s zijn en van de grootverbruikers. Daar waar het brandstofverbruik wordt uitgedrukt in aantal liters per 100 kilometer, wordt het bereik bij de EV uitgedrukt in het aantal kilowatturen dat je nodig hebt om 100 kilometer te overbruggen. Onderstaand een overzicht is op basis van ongunstige omstandigheden (dus bij koud weer). Een ander beeld krijg je wanneer je kijkt naar de
lijst van EV's met het grootste rijbereik.
Merk | Type | Verbruik kWh | Bereik km | |
---|---|---|---|---|
Zuinig | Tesla | Model 3 | 15,1 | 380 |
Hyundai | ONIQ 6 | 15,2 | 355 | |
XPENG | P5 | 15,6 | 385 | |
Peugeot | e-208 | 15,8 | 285 | |
Opel | Corsa-e | 15,8 | 285 |
Merk | Type | Verbruik kWh | Bereik km | |
---|---|---|---|---|
Grootverbruiker | Audi | e-tron 55 quattro | 23,7 | 365 |
Volkswagen | ID.Buss pro | 23,3 | 330 | |
Nissan | Ariya e-4ORCE | 22,6 | 385 | |
Citroen | e-Berlingo | 22,5 | 200 | |
Jaguar | i-Pace EV400 | 22,3 | 380 | |
Volvo | XC40 Recharge Twin | 22,1 | 340 |