Blog Layout

16 september 2022

Actieradius | hoe kun je het beïnvloeden?

Wat betekent actieradius? De letterlijke betekenis van actieradius is de hoeveelheid kilometers die je kunt rijden op de inhoud van je brandstoftank of accu. De actieradius die leveranciers afgeven is dan vanzelfsprekend gebaseerd op een volle tank en volgeladen accu. Deze actieradius is afgemeten onder optimale omstandigheden. Om ervoor te zorgen dat het afgegeven bereik betrouwbaar is en onderling vergelijkbaar is er een standaard meetmethode afgesproken. Dit heet de WLTP. In de praktijk is de actieradius vrijwel altijd lager, afhankelijk van de rijomstandigheden. Andere woorden voor actieradius zijn bereik of range.

Actieradius en factoren die er impact op hebben

De werkelijke actieradius is vooral afhankelijk van je snelheid en je rijstijl. Voor de accu geldt daarboven nog dat de weersomstandigheden veel impact hebben. Zoals bekend verliest een batterij aardig wat kracht bij zeer koud weer. Maar er zijn meer factoren die impact hebben op de range van de elektrische auto. Een voordeel wordt geleverd door het regeneratief remmen. De meeste EV’s hebben inmiddels deze mogelijkheid waarmee energie terug wordt gewonnen als je vaart mindert tijdens het rijden. Ook de airco en de verwarming spelen een rol. En vergeet ook niet het laden van mobieltjes etc. 


Tevens is de ouderdom van je accu van invloed. Naarmate de levensduur van de accu verstrijkt neemt ook de kracht geleidelijk wat af. Een accu gaat tegenwoordig toch zeker 8 á 10 jaren mee. In kilometers wordt al gauw ruim over de 120.000 tot 150.000 km gegarandeerd. Dan hebben we het wel over de Lithium-ion autobatterijen, vergelijkbaar wat er in de mobieltjes zit. De levensduur van de accu is überhaupt een belangrijk punt. Het is namelijk een belangrijke kostencomponent van de auto. Ongeveer 45% van de productiekosten van een elektrisch aangedreven auto worden besteed aan de accu. Bij de aanschaf van EV-occasions over een 8-tal jaren kan dit van grote invloed zijn op de aanschafprijs. Een bijzonder verschijnsel van enkele jaren geleden was de range-extender. De EV's van het eerste uur konden wel een extra rijbereik gebruiken. Met de sterk verbeterde accu van de laatste jaren wordt de range-extender niet meer toegepast.

Laadstation Audi

Om een idee te geven volgt onder een overzicht van zuinige auto’s zijn en van de grootverbruikers. Daar waar het brandstofverbruik wordt uitgedrukt in aantal liters per 100 kilometer, wordt het bereik bij de EV uitgedrukt in het aantal kilowatturen dat je nodig hebt om 100 kilometer te overbruggen. Onderstaand een overzicht is op basis van ongunstige omstandigheden (dus bij koud weer). Een ander beeld krijg je wanneer je kijkt naar de lijst van EV's met het grootste rijbereik.

Merk Type Verbruik kWh Bereik km
Zuinig Tesla Model 3 15,1 380
Hyundai ONIQ 6 15,2 355
XPENG P5 15,6 385
Peugeot e-208 15,8 285
Opel Corsa-e 15,8 285
Merk Type Verbruik kWh Bereik km
Grootverbruiker Audi e-tron 55 quattro 23,7 365
Volkswagen ID.Buss pro 23,3 330
Nissan Ariya e-4ORCE 22,6 385
Citroen e-Berlingo 22,5 200
Jaguar i-Pace EV400 22,3 380
Volvo XC40 Recharge Twin 22,1 340

Deel dit bericht

Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: