De ontwikkeling rondom elektrisch rijden gaat in behoorlijk tempo. Nieuwe modellen schieten als paddenstoelen uit de grond en de actieradius neemt steeds verder toe. Het zijn lang niet meer alleen de Tesla's die de top 5-lijstjes domineren. Ook andere autofabrikanten timmeren stevig aan de weg. Tijd om de volgende top 5 elektrische auto's met de meeste actieradius eens op een rijtje te zetten.
5. BMW i4
4. Ford Mustang Mach-e
3. BMW iX
2. Tesla Model S
1. Mercedes-Benz EQS
Een sedan, of limousine doet het in Nederland altijd goed. Zeker als volledig elektrische auto. In navolging op het succes van Tesla en haar sedans vond BMW het de hoogste tijd om het succes eigenhandig voort te zetten. Als eerste wapenfeit kwam het merk daarom op de proppen met de volledig elektrische BMW i4. Hoewel het nog even wachten is op de
beloofde versie met 600 kilometer actieradius is de i4 al wel verkrijgbaar in andere smaken. Zo is er een
BMW i4 M50
die de titel eerste elektrische BMW M mag dragen. In de onze rubriek de Eurotest
vergeleken we deze sportieve i4 al eens met de BMW M3. De versie met het meeste bereik is op het moment de i4 eDrive40. Deze moet op een volle lading tot
590 kilometer ver komen. In slechts 31 minuten is de i4 dankzij een snellaadvermogen van 200 kW weer tot 80% geladen.
Nog een relatief nieuwkomer op de markt is de Ford Mustang Mach-e. Ondanks de naam betreft het ditmaal geen sportieve coupe met dikke V8 maar een volledig elektrische SUV. Sportieve aspiraties heeft de Mach E zeker. Als GT kent de elektrische Ford beste prestaties. Inmiddels is de Ford Mustang Mach E volop leverbaar en blijkt de auto ook in Nederland een populaire keuze.
En dat is niet vreemd. Afhankelijk van de uitvoering heeft de elektrische Mustang namelijk een actieradius tot
610 kilometer . Om dat bereik te halen dien je de keuze te maken voor de RWD met 98 kWh accupakket. De elektromotor is goed voor 294 pk en 430 Nm koppel. Het opladen van de batterij neemt zo'n 45 minuten in beslag tot 80% lading.
SUV's en crossovers zijn niet aan te slepen bij het grote publiek. Ook in Nederland vind de carrosserie vorm met hoge instap gretig aftrek. Combineer dat met een volledig elektrische aandrijflijn en de nodige bijtellingsvoordelen en je hebt in de basis een succesnummer in handen. Laat dat nu precies zijn waarop BMW met de nieuwe iX handig op inspeelt.
De elektrische iX komt in twee smaakjes op de markt. De iX xDrive40 kan opladen met een maximaal vermogen van 150 kW en heeft een actieradius van 425 kilometer. De iXDrive doet daar een schepje bovenop. Opladen kan binnen 40 minuten tot 80% dankzij 200 kW laadvermogen en de actieradius komt volgens het merk uit op
630 kilometer
op een enkele lading.
Zal er ooit nog een Top 5 lijstje uitkomen over elektrische auto's waar Tesla niet in voor komt? Wij denken van niet. Ook ditmaal is de Amerikaanse autofabrikant te vinden in deze Top 5. Weliswaar niet op een eerste plaats maar een nette tweede plek. Gezien het feit dat de Model S al een tijdje meegaat is dat zeker geen verkeerde plek.
De auto in kwestie is de Tesla Model S Long Range met een bereik tot
652 kilometer . De bizar snelle Plaid versie volgt met een actieradius tot 637 kilometer. Overigens hoef je niet lang te wachten voordat een lege Tesla weer geladen is. Met een maximaal snellaadvermogen van 250 kW is de auto binnen 28 minuten tot 80% geladen.
De groter winnaar in het rijtje van de auto's met de grootste actieradius is de gloednieuwe
Mercedes-Benz EQS SUV. De volledig elektrische luxelimousine is vanaf heden te bestellen als EQS 450+ en
580 4MATIC. Hoewel de nieuwe EQS met een stevig prijskaartje komt,
krijg je veel waar voor je geld. Dat geldt voor zowel de actieradius, die in theorie tot
770 kilometer
zou moeten komen, als het opladen met 200 kW. Welke van de twee versies de record houdende actieradius moet krijgen moet nog uitwijzen. De eerste exemplaren moeten nog uitgeleverd worden. Verder kun je de nodige luxe en hoogwaardige afwerking verwachten zoals ook in de S-klasse op benzine en diesel.