Hoewel er dit jaar nog geen sneeuwvlokje is gevallen in Nederland zullen de eigenaren van een elektrische auto onderweg naar de wintersport het probleem wel kennen,
bij koude temperaturen neemt de actieradius van de auto flink af. Hoe kan het dat je in de winter minder ver kan rijden met een elektrische auto. Zijn er tips om de actieradius te vergroten?
De oorzaak van een slechtere actieradius is vooral te vinden bij de batterijen. Anders dan bij een benzine of dieselauto hebben de Lithium-Ion batterijen die worden gebruikt in elektrische voertuigen meer last van grote temperatuurverschillen. De batterijen zijn simpelweg slechter bestand tegen de kou en daardoor kan het bereik met wel 30% afnemen. Dit is overigens niet alleen het geval bij elektrische auto's. Vrijwel ieder elektronisch apparaat, zoals bijvoorbeeld een telefoon, kent hetzelfde probleem. Niet bij alle auto's is het verschil goed merkbaar. Sommige batterijen zijn beter bestand tegen de kou dan andere batterijen. Helaas is er nog geen concrete oplossing om de afname in actieradius te voorkomen.
Dat wil overigens niet zeggen dat er geen oplossingen zijn om de afname te beperken. In het geval van kou of sneeuw zijn er flink wat mogelijkheden om alsnog het maximale uit je accu te halen. Vorig jaar hebben we een lijstje opgesteld met
tien tips voor elektrisch rijden in de winter. Daarin raden we onder andere aan om gebruik te maken van de standkachel van de auto wanneer deze nog aan de laadpaal gekoppeld is, eerder de stoelverwarming te gebruiken dan de reguliere verwarming, een eventuele eco-modus te activeren en minder elektronica in de auto te gebruiken. Ook is het aan te raden om goed voorbereid op weg te gaan. Plan je route vooraf, wees op de hoogte van de laadpalen op de route en neem een extra laadkabel mee.