Elektrische bestelbusjes en bedrijfswagens maken een opmars. Het aanbod van duurzame bedrijfswagens zonder uitstoot groeit stevig. De laadinfrastructuur is dekkend, de bijtelling is gunstig, de prijzen dalen en er is een aantal aangename subsidies en regelingen beschikbaar. Ondernemers stappen dan ook steeds vaker over op een elektrische bestelauto. Ook de actieradius neemt flink toe. Wat betekent dat eigenlijk, die actieradius? Het is belangrijke afweging bij de aanschaf van een bestelwagen op stroom is de actieradius. Wij zetten de volgende opties op een rij.
Waar Toyota op het gebied van personenauto's nog enigszins achterblijft met volledig elektrische modellen geldt dat niet voor de bedrijfswagens. Sinds vorig jaar heeft Toyota de 100% elektrische Proace in de showroom staan geleverd wordt in drie varianten. De meest compacte variant, de Compact, heeft een laadvolume van 4,6 m3. De Worker volgt met 5,3 m3 laadvolume. Het grootste model, de Long Worker, kent een laadvolume van 6,1 m3. Zijn laadvermogen is maximaal 1275 kg.
De Proace Electric is verkrijgbaar met twee verschillende accupakketten. De variant met een 50 kWh accupakket brengt je 230 kilometer ver. De Proace met 75 kWh accupakket heeft een bereik van 330 kilometer (WLTP). Het opladen van de batterij is eveneens dik in orde. De 50 kWh batterij is in staat om binnen 5 uur volledig op te laden aan een 11 kW AC-laadpaal. Snelladen tot 80% neemt 40 minuten in beslag met een laadvermogen van 100 kW. De versie met 75 kWh batterij doet er respectievelijk 7 uur over aan een AC-lader en 50 minuten aan een DC-snellader. De prijs van de Toyota Proace Electric bedraagt €30.795,- exclusief btw. Voor dat geld krijg je de Compact uitvoering inclusief handbediende airconditioning en radio. Daarmee is de elektrische Toyota bedrijfswagen de op één na goedkoopste van dit lijstje.
Ook Nissan heeft een elektrische bestelwagen bij de dealers staan. De Nissan e-NV200 is al jaren een populaire bestelbus. De uitstootloze Nissan heeft een maximaal laadgewicht van 742 kg bij een laadvolume van 4,2 m3. De e-NV200 heeft een accupakket van 40 kWh. Het totale bereik is 220 kilometer volgens de WLTP meetmethode. Wat het opladen betreft zijn er net als bij de Toyota twee mogelijkheden. Aan een laadpaal met een laadvermogen van 6,6 kW kan de Nissan bestelwagen binnen 7,5 uur volledig geladen zijn. Aan een snellader duurt het opladen tot 80% tussen de 40 en 60 minuten. De volledig elektrische Nissan e-NV200 is verkrijgbaar vanaf €32.020,- exclusief btw. Wil je ook cruise control en airconditioning tot je beschikking hebben dan is de Optima-uitvoering de beter keuze. Deze is verkrijgbaar vanaf €33.120,- exclusief btw. De bestelbus werd ook veel ingezet als
elektrische camper, maar is sinds 2021 niet meer in productie.
De Peugeot e-Expert met 100% elektrische aandrijflijn is niet alleen de International Van Of The Year 2021 maar combineert prima waarden voor een schappelijke prijs. De hand van het Stellantis-concern is hier goed te zien want zowel de e-Expert als de Toyota Proace, Opel Vivaro-e en Citroën e-Jumpy zijn allemaal op dezelfde technische basis ontwikkeld. Zelfs de Toyota Proace zou je minof meer als een product van Stellantis kunnen beschouwen, maar wel met duidelijke Japanse accenten.
Evenals de Toyota is de Peugeot beschikbaar met twee accupakketten, een 50 kWh of 75 kWh. Met de 75 kWh batterij is een WLTP bereik van 330 kilometer mogelijk. De Peugeot is tevens beschikbaar met een 1-fase lader voor de 50 kWh batterij. Het opladen neemt bij deze uitvoering zo'n 11 uur aan een 7,4 kW laadpaal in beslag. Wie kiest voor de optionele 11 kW lader kan aan een gewone laadpaal de 75 kWh versie opladen binnen 7,5 uur. Snelladen is eveneens een optie. Met een pauze van 40 minuten is de e-Expert tot 80% geladen. De Peugeot is iets goedkoper dan de Toyota. In Nederland is de elektrische bedrijfswagen beschikbaar vanaf 28.300 euro exclusief btw. BPM is niet van toepassing aangezien het een elektrische aandrijflijn betreft. Dit geldt overigens voor alle auto's in dit lijstje, voor zolang deze subsidiemogelijkheid duurt.
Toegegeven, de Mercedes eVito Tourer valt niet helemaal onder de term bedrijfswagens. De Mercedes is overigens wel leverbaar als gesloten bedrijfswagen. De teleurstellende actieradius van 137 kilometer is de reden dat we deze elektrische bestelauto hier niet benoemen. Aangezien we verwachten dat dezelfde elektrische aandrijflijn op korte termijn ook zijn weg zal vinden naar de bedrijfswagen variant benoemen we de auto toch. Als Tourer heeft de eVito namelijk een bereik van 360 kilometer dankzij een 100 kWh accupakket. De Tourer geeft plaats aan maximaal negen personen en is verkrijgbaar in twee lengtes. De kortste versie is 5,14 lang en de lange versie meet 5,37 meter. Het laadvermogen komt uit op 999 en 1390 kilogram.
Ook op het gebied van opladen heeft Mercedes stappen gemaakt. De eVito Tourer is beschikbaar met een 11 kW onboard lader waarmee de auto volledig geladen kan worden binnen 10 uur. Aan een DC-snellader kun je slechts 45 minuten genieten van de pauze waarna de accu tot 80% geladen is. Het snellaadvermogen komt daarmee uit op 110 kW. Goedkoop is de Mercedes eVito Tourer niet. Je zult €57.560,- exclusief btw moeten achterlaten bij de lokale dealer om de Tourer te bemachtigen. De eVito bedrijfswagen moet €43.880,- exclusief btw kosten.
Voor wie meer ruimte nodig heeft zijn er ook grotere elektrische bestelwagens. De Volkswagen e-Crafter met een bereik van 173 km, de Fiat e-Ducato met een actieradius van 230 kilometer, de
Mercedes e-Sprinter met 120 kilometer bereik of de nieuwe Peugeot e-Boxer. Sowieso
timmert Peugeot behoorlijk aan de weg met zijn e-Partner gamma. Die laatste is wellicht de meest interessante optie als het aankomt op reikwijdte. Afhankelijk van het accupakket kom je namelijk tot 340 kilometer ver op een lading volgens de WLTP. Dit geldt voor de versie met 70 kWh batterij. Een trede lager staat de 37 kWh versie met een bereik van 200 kilometer WLTP. De e-Boxer is verkrijgbaar in 4 lengte- en 3 hoogtevarianten en heeft een
laadvermogen tot 1.890 kg. Het laadvolume is met 17m3 voor de grootste uitvoering gelijk aan de versie met verbrandingsmotor.
Je kunt de e-Boxer voorzien van een nieuwe lading via een 22 kW laadpaal. Dit duurt 5 uur of 9 uur voor de 70 kWh versie. Via een snellaadpunt kan de batterijbinnen 1 uur tot 80% worden opgeladen. Deze Peugeot is er vanaf €57.990,- exclusief btw. Je ontvangt dan de 37 kWh uitvoering in L1H1. De 70 kWh versie kost minimaal €66.380,- exclusief btw.