Het gaat dan toch eindelijk gebeuren. Ook Alfa Romeo gaat elektrisch en doet dat met de Alfa Romeo Junior. Strikt genomen is het niet het allereerste elektrische model van het Italiaanse merk. Dat was namelijk de moderne klassieker 33 Stradale. De Junior is de eerste elektrische auto die in serieproductie is genomen. Dat was in eerste instantie onder de naam Milano, als eerbetoon naar de stad waar het voor Alfa Romeo in 1910 allemaal begon. Maar dat bleek een valse start. De naamgeving Milano was bij de Italiaanse wet verboden, waardoor de naam al gauw werd veranderd in Junior. De productie zal plaats gaan vinden in Polen. De SUV behoort tot het B-segment waar het gaat concurreren met de Volvo EX30 en de smart#1. Hij is te koop vanaf € 34.000. In vergelijking met zijn concurrenten is dat zeker een betaalbare prijs. Het nieuwe model werd in april dit jaar onthuld. De levering is na de zomer gestart. Naast de volledig elektrische versie brengt de Italiaanse autoproducent ook een mild-hybride versie uit.
Als een van de vele merken maakt ook Alfa Romeo onderdeel van het Frans-Italiaans-Amerikaanse Stellantis. Dit zie je bijvoorbeeld terug aan het feit dat het gloednieuwe elektrische model op het STLA-platform (small) staat. Dit platform is de verbeterde versie van het voormalige eCMP. Onder andere ook de
Jeep Avenger, de
Opel Mokka en de
Peugeot e-2008 staan hier op. Opvallend verschil met de andere modellen is wel dat de Milano op vier wielen wordt aangedreven. Uitgaande van het STLA-platform ligt het in de verwachting dat het instapmodel met een elektromotor komt van 156 pk sterk.
De Junior is uitgerust met een 54 kWh-accu, waarmee een rijbereik wordt gehaald van 400 kilometer (WLTP). Aan de snellader kan tot 100 KW worden geladen, waarmee de auto in 30 minuten wordt opgeladen tot 80%. Hij wordt in de varianten Elettrica en Veloce uitgebracht. Beide uitvoeringen bieden de luxe en sportieve flair die je van Alfa Romeo mag verwachten, waarbij de laatstgenoemde de sportieve versie is met extra vermogen van de elektromotor van 280 pk die op de voorwielen wordt afgegeven.
De ruim 4 meter lange Junior is uitgerust met Alfa Connect Services, een suite van digitale functies die ervoor zorgen dat jij altijd verbonden blijft met je auto en de wereld om je heen. Met deze technologie kun je realtime verkeersinformatie ontvangen, navigeren met de nieuwste kaarten en zelfs een voertuigdiagnose uitvoeren. Dankzij de integratie van Over-the-air updates wordt de software van de Junior automatisch bijgewerkt zonder tussenkomst van de dealer.
Met de Remote-functies van Alfa Connect Services heb je altijd en overal toegang tot je Junior. Via een intuïtieve smartphone-app kun je functies zoals e-Control activeren. Hiermee kun je bijvoorbeeld de klimaatregeling op afstand instellen. Tevens kun je op afstand de status van je accu controleren, de deuren vergrendelen of ontgrendelen. Optimaal laden wordt mogelijk gemaakt middels een laadplanning instellen die je ook via je smartphone kunt instellen. De bestuurder/gebruiker heeft de mogelijk om zijn eigen startscherm in te richten dat op het infotainmentscherm van 10,25 inch groot wordt geprojecteerd.