Wanneer je in de markt bent voor een compacte sportwagen met een historisch verantwoord uiterlijk en puike rijeigenschappen is de Alpine A110 een fantastische keuze. Al is het alleen al omdat er voldoende
Porsche 718's op de weg te vinden zijn en de Alfa Romeo 4C niet langer leverbaar is. Met 300 pk en 340 Nm koppel knalt de 1120 kg wegende Franse sportwagen in ongeveer 4,3 seconden naar de honderd. En veel belangrijker: de
smiles-per-gallon zijn onbetaalbaar. Ondanks het lage gewicht en de aanwezigheid van slechts vier cilinders is de Alpine geen groot verkoopsucces in Nederland. Nou zijn sportwagens sowieso niet alledaags voer voor de betere dealerbedrijven in Nederland. Afijn, wellicht dat de aankomende variant van de A110 daar verandering in kan brengen. Het vandaag gepresenteerde prototype is helemaal 'anno 2022'.
Alpine heeft de A110 namelijk voorzien van, je raad het al, een elektrische aandrijflijn! Het resultaat is de Alpine A110 E-ternité.
Volgens het merk is de Alpine A110 E-ternité een rijdend proefkonijn. De auto krijgt een open dak en moet, dankzij een zeer laag gewicht zijn wendbaarheid behouden. Het gewicht is 1378 kg (de reguliere A110 weegt 1120 kg). Dat is overigens nog niet genoeg voor de sportwagenfabrikant. Ze mikken op een gewicht van 1320 kg voor het uiteindelijke productiemodel. Het accupakket is 62 kWh groot en de elektromotor is goed voor 242 pk en 300 Nm koppel. Hierdoor sprint de elektrische Alpine A110 E-ternité in 4,5 seconden naar de honderd en is een topsnelheid van 250 km/u mogelijk. Waar de benzine-A110 ongeveer 550 kilometer op een volle tank kan rijden zit de elektrische Alpine daar niet ver onder. Standaard krijgt deze een range van 440 kilometer. In het persbericht spreekt men ook over een Long Range variant met een actieradius van 470 kilometer. Dat ze bij Alpine kunnen profiteren van meer dan tien jaar ervaring binnen de Renault Group op het gebied van elektrische auto's helpt natuurlijk ook mee.
Alpine vermeld trots dat het voor de ontwikkeling van het batterijpakket gebruik heeft gemaakt van de elektrische Renault Megane E-tech. Voor een optimale gewichtsverdeling was het echter noodzakelijk om specifieke batterijbehuizingen voor de A110 te ontwerpen en de interne architectuur aan te passen. Vervolgens werd een geheel nieuwe versnellingsbak ontworpen die de perfecte balans moest zijn tussen prestaties en voldoende actieradius. Naast een vernieuwd infotainmentsysteem krijgt de Alpine eindelijk waar liefhebbers al tijden naar uitkijken: een open dak. Dat leek een stuk gemakkelijker gezegd dan gedaan. De moeilijkheid was vooral om een open dak te integreren in de structuur. Alpine-ingenieurs bedachten daarom een eenvoudige en lichte oplossing, zonder afbreuk te doen aan de stijfheid. Dit resulteert in twee dakschalen die zijn geïnjecteerd met gerecycled koolstof. De elektrische Alpine A110 maakt zijn werelddebuut tijdens de Franse Grand Prix. Hoewel het nog een prototype betreft is de kans groot dat we volgend jaar kennis zullen maken met het productiemodel.