Geheel in stijl werd medio juni de elektrische sportwagen Alpine A290 voorafgaand aan de 24 uur van Le Mans onthuld. De hot hatch (stoere hatchback met veel vermogen) is de eerste versie uit de Alpine Dream Garage, een ambitieus ontwikkelprogramma voor een nieuw assortiment van volledig elektrische modellen waarmee de Franse autobouwer zijn groene groeiambities waar wil maken. Modellen die later nog volgen zijn de GT C-crossover en een nieuwe versie van de Alpine A110.
Dat dit compacte model een volledig Frans product is blijkt wel uit het feit dat de productie vindt plaats in de fabriek in Douai, de elektromotor uit de Megafactory in Cléon komt en de productie van de accu vanaf medio 2025 ook in Frankrijk plaats zal vinden. Alpine heeft bedacht dit kenbaar te maken door een klein Frans vlaggetje bovenin in de achterstijl van de carrosserie te verwerken.
De Alpine was altijd al onlosmakelijk verbonden aan Renault wiens motor de achteras aan dreef. Met de draai naar elektrisch komt daar verandering in, zoals het al begon met de elektrische Alpine A110, wiens prestaties we hier terug zien komen. Toch zie je ook nog veel parallellen met de elektrische Renault 5, om te beginnen met het design waarbij de A290 net even wat krachtigere prestaties neerzet. Beide modellen staan op het van Ampère afgeleide AmpR Small-platform.
Het ontwerp van de carrosserie is gericht op een optimale aërodynamica om zoveel mogelijk actieradius te genereren. Zo zorgt de luchtinlaat in de voorbumper voor een optimale luchtgeleiding. Dat geldt evenzo voor de zij-skirts, de diffusor en de gevormde achterlichten. De lichtmetalen standaard 19-inchwielen verwijzen naar de wielen van de Alpine A310. De Brembo-remklauwen vóór, met vier zuigers en het Alpine logo, zijn identiek aan die van de A110. De remklauwen voor en achter zijn er in Racing Red en Alpine Blue. De compacte A290 heeft een smalle wielbasis van 3,99 meter en haalt daarmee net geen positie in het klassement van de kleinste elektrische auto.
De koplampen hebben een X-vormig motief, bekend uit de rallywereld. De lampen gaan aan zodra de eigenaar met de handsfree-kaart de auto nadert. Andere elementen die bijdragen aan de sportieve uitstraling zijn de brede spatborden en zij-skirts, de zwarte haaienvinantenne, de zwart gelakte lijst rond de carrosserie en de diffusor achter. Ook de grote ALPINE-letters middenvoor boven de bumper en op de achterklep misstaan niet.
Dat Alpine meedoet met de Formule 1 zie je terug een een specifieke Overdrive-functie (OV-functie - zie foto) waarmee de auto nog wat extra vermogen kan leveren. Sowieso heeft de A290 met 180 pk aardig wat vermogen. Snelladen kan hij tot 100 kW. Aan de thuislader gaat dat met 11 kW. De actieradius ligt volgens de fabrikant rond de 380 kilometer.
Het model wordt uitgebracht in vier carrosseriekleuren, waaronder het nieuwe Alpine Vision Blue. Bij de lancering wordt een gelimiteerde Première Edition in een oplage van 1.955 stuks aangeboden in 4 versies: Première Edition in Deep Black, Beta in Nival White, La Bleue in Alpine Vision Blue en La Grise in Tornado Matte Grey. De A290 wordt uitgebracht in 4 verschillende uitvoeringen. Het instapmodel is de A290 GT die weg gaat voor een vanafprijs van € 38.800. Daarmee is deze Alpine duidelijk veel duurder zal zijn dan de Renault 5. De GT heeft ook een Premium en een Performance uitvoering die een vanafprijs hebben van € 41.800 resp. € 42.900. De duurste uitvoering is de A290 GTS die verkrijgbaar is vanaf € 45.700. Eind dit jaar zullen de eerste exemplaren worden uitgerold.