Als een van de eerste merken zette Audi in op maar liefst twee trends, volledig elektrisch en een SUV. De
Audi e-tron quattro werd geboren. In het huidige modellengamma is de naam voor het model misschien wat ongelukkig gekozen. Desalniettemin is de e-tron quattro een populaire auto. Sinds zijn introductie in 2018 verschenen er verschillende uitvoeringen van de elektrische SUV.
Soms kan het daarom lastig zijn om voor een EV zoals de Audi e-tron Quattro te bepalen welke laadkabel nodig is voor welke uitvoering of bouwjaar.
Feitelijk verscheen de Audi e-tron quattro pas in 2019 op de markt. Een aantal geluksvogels kregen de kans om het model al in 2018 op naam te krijgen waardoor deze eigenaren konden profiteren van een lagere bijtelling. De eerste versie betrof de
Audi e-tron 55 quattro. Dit model kreeg een 95 kWh groot accupakket. Origineel kreeg de e-tron 55 quattro overigens een bruikbare capaciteit van 83.6 kWh. Sinds oktober 2021 is een gratis software update beschikbaar om deze capaciteit te verhogen naar 86.5 kWh. Audi leverde de e-tron 55 quattro standaard met een 11 kW boordlader. De juiste laadkabel om de Audi e-tron 55 quattro binnen 9 uur en 15 minuten op te laden is een 11 kW (3x16A) Type 2 naar Type 2 laadkabel.
In november 2021 verscheen ook de e-tron 50 quattro op de markt. Deze uitvoering kreeg een kleinere accu en een kleiner bereik. Wel behield de Audi e-tron 50 quattro de 11 kW boordlader. Zowel de e-tron 50 als de e-tron 55 gebruiken daarom dezelfde laadkabel. Ook de latere bouwjaren en de Sportback-uitvoeringen kregen dezelfde boordlader. Ook in het geval van de sportievere e-tron S en e-tron S Sportback werd de 11 kW boordlader toegepast. In sommige gevallen waren de uitvoeringen van de Audi e-tron optioneel verkrijgbaar met twee laadpoorten en een 22 kW boordlader. Indien gekozen is voor de optionele 22 kW boordlader gebruikt de Audi e-tron een andere laadkabel, namelijk een 22 kW (3x32A) Type 2 naar Type 2 laadkabel . Om te controleren of de Audi e-tron is uitgerust met de 22 kW boordlader is het raadzaam om de dealer te raadplegen.
Versie | Periode | Laadvermogen | Laadtijd | Laadkabel |
---|---|---|---|---|
e-tron 55 quattro | Dec. 2018 t/m Nov. 2019 | 11 kW (3-fase, 16A) | 9u15m | 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2 |
e-tron 55 quattro | Dec. 2019 t/m Dec. 2020 | 11 kW (3-fase, 16A) | 9u15m | 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2 |
e-tron 50 quattro | Nov. 2019 t/m Maa. 2022 | 11 kW (3-fase, 16A) | 7 uur | 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2 |
e-tron Sportback 55 quattro | Jul. 202 t/m Nov. 2020 | 11 kW (3-fase, 16A) | 9u15m | 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2 |
e-tron Sportback 50 quattro | Jun. 2021 t/m jan. 2022 | 11 kW (3-fase, 16A) | 7 uur | 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2 |
e-tron Sportback 55 quattro | Nov. 2020 t/m heden | 11 kW (3-fase, 16A) | 9u15m | 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2 |
e-tron 55 quattro | Jan. 2021 t/m heden | 11 kW (3-fase, 16A) | 9u15m | 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2 |
e-tron S | Sep. 2021 t/m heden | 11 kW (3-fase, 16A) | 9u15m | 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2 |
e-tron S Sportback | Sep. 2021 t/m heden | 11 kW (3-fase, 16A) | 9u15m | 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2 |
Een langzame laadtijd kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak is het gebruik van de verkeerde laadkabel. Door een laadkabel te gebruiken die niet overeenkomt met het maximale laadvermogen van de auto kan de laadtijd ook flink oplopen. De oplossing is dus het gebruiken van de juiste laadkabel met het juiste laadvermogen. Ook externe factoren zoals het weer en de buitentemperatuur hebben invloed op de laadtijd. Kijk bij de aanschaf van een laadpaal dus ook naar het gewenste laadvermogen. Een laadkabel met 22 kW (3x32A) volstaat voor alle versies en alle bouwjaren van de Audi e-tron, maar is vaak duurder.
Meer lezen?
Wat is het verschil tussen een Type 1 laadkabel en Type 2 laadkabel?