Twee premium SUV's met grote overeenkomsten en één groot verschil, de aandrijving. Audi staat bekend om zijn flinke aanbod van luxe modellen met een variatie in benzine, diesel, Plug-In Hybride én elektrisch. Dankzij de hoogwaardige afwerking, veel persoonlijke instellingen en voortreffelijke rijeigenschappen weet het Duitse merk ook veel Nederlanders te overtuigen. Jarenlang was de Audi Q5 een populaire keuze voor veel luxe met een hoge instap. Sinds 2019 is er een alternatief: de Audi e-tron, voorzien van elektrische aandrijving. Met behulp van de Nederlandse overheid in de vorm van verschillende subsidie- en kortingsregelingen leek de e-tron de nieuwe Audi Q5 te worden. Maar is zo'n Audi e-tron ook als particuliere koper interessant? Of is de benzinemotor de betere keuze?
Tijd om een vergelijking te maken tussen brandstof of elektrisch. Welke van beide is financieel gezien het meest voordelig om te kopen?
In het artikel gaan we uit van gemiddelde waarden op basis van cijfers van het CBS:
Voor een goede vergelijke kijken we onder andere naar de aanschafprijs, afschrijving, verzekeringen, onderhoudskosten en de tank- of stroomkosten. Natuurlijk zijn er veel opties buiten het merk uit Ingolstadt om de elektrische Audi e-tron mee te vergelijken. Toch kiezen we er in dit geval voor om het vergelijk binnen het modellengamma van Audi te laten plaatsvinden. Eén van de redenen voor deze keuze is de afmetingen van beide voertuigen die behoorlijk overeenkomen. De overstap van een Q5 naar een elektrische e-tron zou, mits de financiële voordelen zegevieren, een logische stap zijn. Voor deze vergelijking gaan we op zoek naar twee jong gebruikte exemplaren. Geen fictieve waardes en onrealistische cijfers. Nee, voor dit vergelijk zoeken we twee auto's die op het moment van schrijven daadwerkelijk te koop staan en een vrijwel gelijke kilometerstand, hetzelfde bouwjaar en een overeenkomende uitvoering hebben.
Als eerste vergelijken we op basis van het verbruik en bijbehorende kosten. Dat een relatief zware Q5 met krachtige benzinemotor geen milieuwonder is zal geen verrassing zijn. Echter, ook de e-tron staat niet te boek als een gunstige elektrische auto in verbruik. In plaats van gebruik te maken van de cijfers volgens de WLTP-meetmethode geven we de voorkeur aan het verbuik in de praktijk. Oftewel, realistische haalbare cijfers. Goed, alles valt of staat met het gewicht van de rechtervoet en de weersomstandigheden maar een praktijkverbruik is een goed begin.
We trappen af met de Audi e-tron 55 Quattro. Met een realistisch praktijkverbruik van 23,9 kilowatt per 100 kilometer en een bruikbare accucapaciteit van 83,6 kWh moet de elektrische Audi zo'n 350 kilometer ver komen op een enkele lading. Gezien ons uitgangspunt van 24 maanden autobezit en een jaarkilometrage van 11.500 kilometer zullen de auto's dus 23.000 kilometer meer hebben gelopen dan de huidige kilometerstand aangeeft. Het jaarkilometrage is overigens bepaald op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek.
In de meeste gevallen maken eigenaren van elektrische auto's gebruik van een thuislader. Maar voor de langere ritten is het gebruik van een publieke laadpaal of snellader soms noodzakelijk. Daarom gaan we er van uit dat de e-tron 70% gebruikt maakt van de thuislader, 20% van de tijd gebruikt maakt van een publieke AC-lader en 10% de auto middels een snellader voorziet van stroom. De 70% thuisladen is omgerekend naar kilometers 16.100 kilometer. Eerder kwam naar voren dat voor 100 kilometer rijden de stekker-Audi 23,9 kWh verbruikt. In totaal is er voor 16.100 kilometer 3.847,9 kWh nodig. Het gemiddelde kWh-tarief voor een huishouden in 2020 is bepaald op € 0,2163. De totale kosten voor thuisladen (3.847,9 x 0,2163) komen uit op € 832,30 voor twee jaar.
Dan zijn er nog de laadsessies aan publieke AC-laders. Het percentage is bepaald op 20%. Oftewel
4.600 kilometer. Het verbruik per 100 km blijft uiteraard gelijk op 23,9 kWh. Om 4.600 kilometer te kunnen rijden is dus 1.099,4 kW nodig. De totale kosten voor opladen aan een openbare AC-laadpaal (1.099,4 x 0,35) komen daarom uit op
€ 384,79 voor twee jaar.
Voor de langere ritten is het, omwille van de snelheid, interessant om gebruik te maken van een snellader. Dankzij het hoge snellaadvermogen van 155 kW hoeft dat met de Audi niet eens zo lang te duren. Het enige nadeel van snelladen is de prijs. Het is namelijk veruit de duurste optie om de auto te laden. Hier gaan we uit van 10% van de totale laadsessies. Dit komt neer op 2.300 kilometer. De gemiddelde prijs per kWh bij een snellader in 2020 ligt op € 0,59 per kWh. Ook hier maken passen we hetzelfde verbruik toe van 23,9 kWh per 100 km. De totale kosten voor het snelladen komen daarmee uit op (549,7 x 0,59)
€ 324,32 voor twee jaar. Tellen we alle kosten bij elkaar op komen we op een totaal van
€ 1.541,41 voor twee jaar. Is dit goedkoper dan de Audi Q5 45 TFSI?
Bij de tankstations kunnen de prijzen flink fluctueren. Daarom gaan we wederom af op cijfers van het CBS. Deze weten ons te melden dat de gemiddelde benzineprijs is 2020 uitkwam op 1,562 euro.
De Audi Q5 met 2.0 benzinemotor heeft een gecombineerd verbruik van 6,9 liter per 100 kilometer. Met het
totaal aantal kilometers van 23.000 per twee jaar resulteert dit in een brandstofconsumptie van 1.587 liter benzine. Vermenigvuldigd met de benzineprijs komen de kosten op een totaal van € 2.479 over een looptijd van twee jaar.
Dat elektriciteit goedkoper is dan benzine is geen geheim. De uitslag is dan ook niet geheel verrassend. Met een verschil van meer dan 937 euro wint de elektrische Audi e-tron 55 Quattro op het onderdeel brandstof/laadkosten.
Met ingang van 2025 is er verandering gekomen in de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting. Lange tijd konden we de MRB opvoeren als een groot voordeel voor de elektrische auto. In dat jaar zelf valt er nog een kleine korting te behalen, maar per 1-1-2026 is de vrijstelling definitief van de baan. Er is zelfs geen compensatie voor het feit dat een EV zwaarder is vanwege zijn accupakket, waarmee hij in vergelijking met zijn brandstofvariant mogelijk in een zwaardere klasse terecht komt.
Voor het berekenen van de verzekeringspremie gebruiken we de website autoverzekering.nl. Voor een maandtarief dient het kenteken, de postcode, huisnummer en geboortedatum opgegeven te worden. We gebruiken hiervoor een fictief adres ergens in de provincie Utrecht en een geboortedatum van 01-01-1980. Bij het aantal schadevrije jaren vullen we 5 in en we selecteren het aantal kilometers op '7000 tot 12.000 kilometer per jaar'. Gezien de nieuwwaarde van zowel de e-tron als de Q5 is een voertuigvolgsysteem noodzakelijk. Daarom vinken we 'Voertuigvolgsysteem' aan. Vervolgens selecteren we een All Risk (Volledige Casco) gezien de waarde van beide voertuigen.
De premie voor de Audi e-tron is hoger dan de Q5. Voor de e-tron dient € 111,54 per maand te worden afgedragen. Voor twee jaar verzekering ben je in totaal € 2.677 kwijt. Dan de Audi Q5. Bij precies dezelfde verzekeraar met dezelfde voorwaarden en een gelijk eigen risico komt de premie uit op € 97,60 per maand. In twee jaar tijd dien je in totaal € 2.342,40 over te maken aan de verzekeraar. In twee jaar tijd is de verzekering van de EV € 335 duurder. De reden is wellicht dat verzekeraars constateren dat
elektrische auto's vaker schade hebben.
Onderhoud is noodzakelijk. Zeker in geval van een benzine- of dieselmotor kan het echter een grote kostenpost zijn. In geval van elektrische auto's geldt dit een stuk minder. Dankzij het gebrek aan vele draaiende onderdelen vind er minder slijtage plaats en vallen de kosten een stuk lager uit. Audi is dusdanig zeker van de kwaliteit van haar elektrische SUV dat iedere e-tron standaard uitgerust is met het e-care pakket. Hiermee ben je als rijder verzekerd van 6 jaar gratis onderhoud en APK. Ook mobiliteitsservice is inbegrepen evenals navigatie updates. Kortom, de kosten voor werkplaatsbezoekjes zijn gratis.
Voor de Q5 hanteert het Duitse merk de standaard onderhoudstarieven. Deze zijn simpel te vinden bij
Audi online. Het onderhoudsinterval voor de Audi is 15.000 kilometer of 1 jaar voor een kleine beurt en 30.000 kilometer of iedere twee jaar voor een grote beurt. Volgens de prijslijst kost de laatste 485 euro. Daarbij komt de olieservice voor 275 euro. Gezamenlijk komen de onderhoudskosten voor de Audi Q5 uit op op € 760. In beide gevallen gaan we ervan uit dat er geen aanvullende werkzaamheden benodigd zijn zoals schade reparatie of het vervangen van koplampen.
Voor een realistisch beeld van de afschrijving gaan we op zoek naar twee vergelijkbare auto's die twee jaar ouder zijn dan de auto's in dit vergelijk in ongeveer 23.000 kilometer meer hebben gelopen dan de beginstand. Vervolgens verminderen we de aanschafprijs van de twee auto's in dit vergelijk met de oudere exemplaren.
Het is even zoeken maar uiteindelijk vinden een vergelijkbare Audi e-tron voor een bedrag van € 61.945,00. Mede dankzij de lage bijtelling is de afschrijving beperkt. Zeker voor 2018 auto's waarbij het
bijtellingspercentage voor occasions vastgesteld is op 4% over het volledige bedrag. Een snelle berekening leert ons dat de afschrijving over twee jaar voor de Audi e-tron daarom
€ 2.945 bedraagt (64.890 - 61.945). De Audi Q5 kent een stuk grotere afschrijving. We vinden verschillende vergelijkbare uitvoeringen met een vraagprijs van € 49.900. Daarmee komt de afschrijving van de Audi op een niet verbluffende € 14.650 (64.550 - 49.900)!
Vaak zijn er meer factoren belangrijk dan enkel het kostenplaatje bij het aanschaffen van een auto. Het design moet je aanstaan, de auto moet rijden zoals jij dat wil en de zitpositie moet voldoen aan jouw eisen. In deze vergelijking kijken we uitsluitend naar het kostenplaatje. En daarbij kan er maar één winnaar zijn. We zetten alle kosten voor beide auto's op een rijtje op basis van 24 maanden bezit.
Audi e-tron 55 quattro | Audi Q5 45 TFSI quattro | |
---|---|---|
Aanschaf | € 64.890 | € 64.550 |
Laad/brandstofkosten | € 1.541 | € 2.479 |
Motorrijtuigenbelasting (2025) | € 654 | € 2.624 |
Verzekering | € 2.677 | € 2.342 |
Onderhoud | € 0,00 | € 760 |
Afschrijving | € 1.945 | € 14.650 |
Totale kosten | € 71.707 | € 87.405,29 |
En de winnaar is de elektrische Audi e-tron 55 quattro. Het verschil in totale kosten is daarbij behoorlijk groot. Het verschil in totale kosten is namelijk ruim 15.000 euro. Op de verzekeringskosten na weet de e-tron de Q5 ruimschoots te passeren op alle vlakken. Voor welke SUV zou jij kiezen?
Disclaimer: de in dit artikel genoemde berekeningen dienen als voorbeeld. De daadwerkelijke cijfers kunnen afwijken door bijvoorbeeld de rijstijl of aanschafprijs. Het artikel is onafhankelijk en de uitslag was vooraf niet bekend. Het artikel dient zich enkel als informatief artikel. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan het artikel.