Audi Q5 e-tron wordt alleen in China uitgerold
De Audi Q5 kennen we eigenlijk allemaal wel. Een ruime premium SUV met prima rijeigenschappen. Wat we nog niet kennen is de elektrische variant. Dit is de Audi Q5 e-tron, die weliswaar de naam 'Q5' draagt, maar niets van doen heeft met de reguliere Q5. Helaas zal de Q5 e-tron zal niet naar Nederland komen. Sterker nog, de elektrische 7-zitter zal alleen in China worden afgeleverd, daar waar de vraag naar ruime cross-overs groot is. In China zijn ze gretig op alles wat net een maatje groter is. In Europa leeft dit minder en is de Q4 goed genoeg.
Elektrische Audi Q5 e-tron
We beginnen met een opfrisbeurt. Het aanbod van elektrische cross-overs binnen het Audi-gamma begint namelijk behoorlijk toe te nemen. Allereerst is er de reguliere e-tron, die is er tevens als e-tron Sportback. Vervolgens is er de Q4 e-tron die er ook als Q4 e-tron Sportback is en is de Q6 e-tron ook in aantocht. Precies tussen de Q4 e-tron en Q6 e-tron positioneert Audi nu de e-tron Q5. Begin dit jaar konden we al kennismaken met een concept versie. Later in het jaar in augustus lekten de eerste beelden uit en werd het duidelijk dat de Audi gebruik maakte van het MEB-platform. In feite is de bijna 5 meter lange auto de Audi-broer van de Volkswagen ID.6. De ID.6? Ja, dit is een grotere variant van de ID.4, maar ook weer uitsluitend in China leverbaar. Omdat er relatief veel vraag is naar elektrische zevenzitters kan het zijn dat de ID.6 ooit wel naar Europa komt.
Audi Q5 e-tron heeft twee elektromotoren
Dat de Audi niet naar Europa komt is eigenlijk best jammer. De grote SUV is alles wat je van Audi mag verwachten. Hij is ruim, heeft een luxe afwerking van hoogwaardige materialen en een nieuwe designtaal. Met een lengte van 4.876 millimeter en een wielbasis van 2.965 millimeter zijn de maten identiek aan de ID.6. Ook wat betreft techniek valt het een en ander te melden. De instapper krijgt de beschikking over 177 pk. Deze versie moet het doen met een enkele elektromotor op de achteras en een 55 kWh groot accupakket. De tweede versie is uitgerust met twee elektromotoren en vierwielaandrijving en doorbreekt met 204 pk de 200 pk grens. Het topmodel heeft een 83,4 kWh grote batterij en 299 pk.