Blog Layout

19 augustus 2021

Audi R8 e-tron | waarom ging het fout?

In 2007 kwam het brave Audi op de proppen de Audi R8. De 2-deurs sportwagen werd geproduceerd door Quattro GmbH, het voormalig sportlabel van Audi wat ook verantwoordelijk is voor de RS-modellen. Deze fantastische sportcoupé kreeg een bijzonder koetswerk en een magische 4.2 FSI V8 motor met quattro vierwielaandrijving. Goed voor 420 pk bij 7.800 toeren en 430 Nm koppel. Een kleine 2 jaar later kwam ook de atmosferische 5.2 liter V10 beschikbaar. Deze krachtbron uit de Lamborghini Gallardo was de overtreffende trap met een vermogen van 525 pk en 530 Nm koppel. Na de nodige cabrio's en circuitversies en facelifts werd de eerste generatie in 2015 afgelost voor de tweede generatie. Een fantastisch geluid, topprestaties en een perfecte wegligging maken de R8 al jaren een verkoopsucces onder de gefortuneerden. In het kader van de elektrificatie besloot de Duitse autofabrikant meer wegen in te slaan. Het resultaat was een Audi R8 e-tron, van de derde generatie met volledig elektrische aandrijflijn. En toch kwam het veelbelovende avontuur vroegtijdig ten einde. Wat ging er fout?

Volledig elektrische Audi R8 e-tron met 460 pk

Tegenwoordig valt de elektrische auto niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Niet alleen onder stadsauto's, middenklassers of toplimousines, ook bizarre supercar creaties zijn vrijwel wekelijks in het nieuws te vinden. Zelfs iconische sportwagens komen als nieuwe auto's met elektromotor en stekker op de markt. Toen in 2015 de Audi R8 e-tron werd geïntroduceerd, was de ontwikkeling rond het elektrisch rijden nog niet zo ver gevorderd als tegenwoordig. Een volledig elektrische supercar in 2015, wat moet je daar nou mee? Toch dacht Audi goud in handen te hebben door de populaire R8 te ontdoen van zijn V10 en een elektromotor terug te plaatsen. Het baanbrekende model werd voorzien van een 92 kWh groot accupakket en twee elektromotoren. Op papier was het allemaal zo slecht nog niet. De elektromotoren leverden gezamenlijk een gezonde 460 pk en 920 Nm koppel. Hierdoor kon je in 3,9 seconden naar de honderd kilometer per uur knallen. De topsnelheid lag, afhankelijk van de rijmodus, op 210 km/u of 250 km/u. De elektrische versie van de R8 werd omgedoopt naar Audi R8 e-tron.

Audi R8 e-tron zijaanzicht

Audi R8 e-tron uitrol mislukt

De elektrische R8 had een extreem lage CW-waarde van slechts 0,28. Dit was te danken aan enkele aanpassingen aan de carrosserie, zoals het sluiten van de luchtinlaten en gesloten velgen. Ook de actieradius was niet slecht. Wie de rechtervoet enigszins wist te beheersen kon 450 kilometer ver komen op een lading. Vol goede moed startte Audi in 2015 de productie om vervolgens in 2016 de stekker uit het project te halen. Wat bleek? Audi R8 kopers prefereerden veel liever de brullende V10 dan de zoevende klanken van de e-tron. Na minder dan een jaar werd zodoende de productie stop gezet. Met nog geen 100 stuks verkocht. Aan de specificaties zal het niet gelegen hebben, die waren vrijwel gelijk als de V10. Was het geluid en de beleving ten opzichte van de geruisloze R8 e-tron dan echt doorslaggevend? Of zou het toch het prijskaartje van ruim 1 miljoen euro zijn geweest? Zelfs voor een niche-markt was dit een absurd hoge prijs! Voor dat geld kocht je ook twee tot drie R8's met V10 en hield je geld over voor een mooie Tesla Model S met vergelijkbare range. Ook was het de tijd dat de markt voor elektrische hyperscars net op kwam. Meteen vanaf het begin had de R8 e-tron dus stevige concurrentie.  


Het was beslist niet de eerste keer dat Audi experimenteerde met een elektrische supercar. Van de eerste generatie onthulde het merk in 2010 ook de R8 e-tron. Deze kreeg 4 elektromotoren en ruim 310 pk. Deze sportwagen zag nooit het levenslicht als productieauto omdat de auto vooral diende als studieproject voor Audi. Of we, gezien het bovenstaande debacle, ooit nog een elektrische R8 van Audi mogen verwachten valt nog maar te bezien.

Is het alleen maar kommer en kwel met de Audi R8 e-tron?

Het avontuur mocht wat kosten maar de investeringen hebben ook zeker wat gebracht. De Duitse fabrikant deed veel kennis en ervaring opgedaan om later krachtige elektrische modellen te kunnen leveren. Ook was wel aangetoond dat er een bestaansrecht is voor de elektrische supercars. En tegenwoordige eigenaren mogen zich gelukkig prijzen. Door de beperkte oplage van 100 stuks is de R8 e-tron een collectors item geworden van onschatbare waarde.


Deel het bericht

Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: