Het is een verhitte strijd aan menig keukentafel: de toekomst van de automobiel. Maakt waterstof zijn opwachting? Welke auto's rijden op waterstof? Gaan we allemaal elektrisch rijden of worden alternatieve brandstoffen zoals waterstof en
e-fuel de nabije toekomst? Als we de autofabrikanten mogen geloven zoeven we straks allemaal naar ons werk in een hippe elektrische auto. Dat wil niet zeggen dat alternatieve energiebronnen zoals waterstof uitgesloten zijn. Het feit blijft wel dat er
in Nederland alleen maar de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo de modellen zijn die op waterstof rijden.
Allereerst is er de Toyota Mirai. Waar andere merken vooral groots inzetten op de elektrische aandrijflijn zet Toyota eigenwijs in op de brandstofcelauto. Al vanaf de eerste generatie Mirai, die in 2017 op de Nederlandse markt kwam, gaf Toyota aan groot voorstander te zijn van waterstofauto's en heilig te geloven dat waterstofauto's de toekomst zouden zijn. Leuk weetje: de letterlijke vertaling van het Japans naar Nederlands van de naam Mirai is 'toekomst'. De Fuel Cell Vehicle, ofwel FCV komt op een volle tank waterstof ongeveer 650 kilometer ver. In Nederland heeft de Toyota Mirai een vanafprijs van €65.995.
Naast Toyota is er nog een merk wat het aandurfde om een waterstofauto op de markt te brengen. Dat merk is Hyundai. Anders dan Toyota heeft Hyundai wel voornamelijk haar zinnen gezet op volledig elektrische auto's maar beperkt het de mogelijkheden tot waterstofauto's in de toekomst niet. De compacte SUV die in 2018 onthuld werd is eveneens een zeldzaamheid op de Nederlandse wegen. Toch valt er over de actieradius weinig te klagen, want op een volle tank komt de Nexo 665 kilometer ver. Wie wel oren heeft naar zo'n hippe FCV (of FCEV) dient minimaal €69.995 te overhandigen aan de dealer. Dat is overigens
fors goedkoper dan de € 83.995 die de Nexo in 2019 nog moest opbrengen.
We kunnen helaas niet anders dan concluderen dat de waterstofauto nog niet het gewenste succes is. De oorzaak is niet direct te wijten aan de consument. Het is een combinatie van factoren die het succes van de waterstofauto in Nederland behoorlijk tegenhoudt. Naast het zeer beperkte aanbod van slechts 2 H2-automodellen is het ook de prijs. Die ligt simpelweg te hoog. En dat terwijl de prijzen voor elektrische auto's een daling hebben ingezet. Daarnaast kent een waterstofauto veel minder subsidie en kortingsregelingen dan de elektrische auto. Maar er zijn nog meer redenen te noemen. De actieradius van elektrische auto's was nog altijd een dingetje. Tegenwoordig is een range van meer dan 400 kilometer eerder de regel dan uitzondering. De Lucid Air weet zelfs een verbluffende
837 kilometer op een volle lading
af te leggen. En wellicht het allergrootste bezwaar is de beperkte infrastructuur. De
landelijke dekking van waterstoftankstations is nog lang niet toereikend.