De CUPRA Tavascan is de eerste volledig elektrische SUV van het merk. Sinds 2019 was er al wel een conceptversie maar het recent uitgebrachte model is de eerste Tavascan die in productie is. Zo heeft de productieversie meer power en een groter bereik. Een grote verandering is tevens dat er een uitvoering bij is gekomen. Dit is de Essential en tevens het instapmodel. Na de Born is dit de tweede EV van het Spaanse Cupra. Met de in Barcelona ontwikkelde en in China gebouwde Tavascan zet Cupra een nieuwe designlijn in gang. Het model komt uit in het segment voor de middelgrote SUV’s en concurreert met onder andere de Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E en Skoda Enyaq Coupé RS. Ten opzichte van zijn concurrenten onderscheidt de Tavascan zich een wat sportievere rijervaring en een meer uitgesproken design. Zowel zijn prestaties als uitstraling zijn gericht op een wat jongere doelgroep.
Een opvallende vernieuwing zijn de stoere lijnen en Cupra’s driehoekige LED-koplampen, wat een agressievere en daarmee sportieve uitstraling meegeeft. Ook het coupé-achtige van het model draagt bij aan de robuuste uitstraling. De driehoekiinge lampen is een verwijzing naar het Cupra-logo dat is aangebracht voor op de neus en voorzien is van verlichting. Ook aan de achterkant zijn het logo en de driehoekjes in de verlichting verwerkt. De luchtinlaten ogen sportief. Zelfs in de motorkap zijn twee luchtopeningen gecreëerd die een bijdrage leveren aan de relatief lage luchtweerstand. De Tavascan is leverbaar in de kleuren Tavascan Blue, Atacama Desert, White Silver en Basalt Grey.
De middenconsole heeft een eigenwijze vorm en bestaat uit hoogwaardige en gerecyclede materialen met koperkleurige accenten die zo kenmerkend is voor het automerk. Het dashboard is onveranderd minimalistisch gebleven. Het 15-inch infotainmentscherm is zwevend. Om het sportieve element ook bij het interieur te benadrukken heeft de auto ergonomische kuipstoelen. Ook in het interieur komen de driehoekjes uit het logo op sommige plaatsen weer terug.
De nieuwe SUV wordt geleverd in heeft vier uitvoeringen waarvan alleen duurste variant vierwielaandrijving heeft. In alle gevallen beschikt het voertuig over een accupakket van 82 kWh (bruikbaar 77 kWh). In 28 minuten laadt de accu op van 10 naar 80%. aan de snellader kan hij tot maximaal 135 kW laden. Aan de thuislader kan tot 11 kW worden geladen.
Het instapmodel Essential kan worden aangeschaft voor een prijs vanaf EUR 44.990. Samen met de Business-uitvoering hebben de twee modellen het hoogste bereik op 570 km (WLTP) en een elektrovermogen van 286 pk. De Business verschilt ten opzichte van de Essentail door meer comfort en een hoger uitrustingsniveau. Zo beschikt het over extra functies zoals een 3-zone automatische airconditioning, Keyless Entry, Lane Assist Plus, Emergency Assist en Travel Assist.
Ook de derde uitvoering Adrenaline heeft hetzelfde vermogen van 286 pk, maar komt alleen met 545 km iets minder ver. Dat deze variant EUR 3.500 duurder is dan de EUR 48.990 kostende Business komt doordat de versie is uitgerust met een glazen panoramadak, een Sennheiser Sound Pack met elf luidsprekers, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen en een 360-graden camerasysteem. De nummer 4 is de VZ Adrenaline. Voor een prijs vanaf EUR 55.990 wisselt het van eigenaar. Het belangrijkste verschil tussen de Adrenaline-uitvoeringen wordt bepaald door de aandrijflijn en prestaties. De Tavascan VZ Adrenaline is uitgerust met twee elektromotoren, wat een gecombineerd vermogen levert 340 pk. Zijn acceleratie naar de 100 km/u duurt 5,6 seconden. Ruim een seconde sneller dan de gewone versie. De extra power zorgt voor een wat lagere range van 514 km. Het Spaanse automerk wil blijkbaar de VZ-versie goed in de markt zetten, want tijdelijk heeft hij een korting van € 7.000, zo lang de voorraad strekt.