Afgelopen week werd de auto-industrie verrast door
BMW . Het Duitse merk introduceerde namelijk
een technologie om auto's van kleur te laten veranderen . Nee, geen wrap of een innovatie spuitbus maar echte technologie die je iedere dag de kleur van je auto laat kiezen. De technologie kreeg de naam
E Ink en werd geïntroduceerd op de volledig
elektrische BMW iX. Maar hoe werkt de technologie achter E Ink en welke positieve- en negatieve gevolgen kan deze ontwikkeling hebben?
Het lijkt wel een scene uit een sciencefiction film, een auto die opeens van kleur veranderd en daardoor een compleet ander auto lijkt. Handig voor criminelen, zou je zeggen. Je vertrekt met een zwarte BMW en na de overval rij je weg met diezelfde BMW maar dan in het wit. Daarnaast is het ook handig wanneer je de kleur op je auto na een tijdje wel zat bent en eens een knalrode wil proberen. Eerder moest je daarvoor toch langs de betere autowrapper. Ja, de E Ink-technologie kent wel mogelijkheden.
Dat technologie niet stil zit bewijst BMW des te meer. In een video deelt het merk direct de beelden van een eerste testvoertuig. Maar hoe kan zo'n auto nou zomaar van kleur veranderen? In feite werkt de 'lak' van de auto als het scherm van een eReader. De kleurverandering is mogelijk door miljoenen micro verfcapsules. Deze capsules zijn qua diameter gelijk aan de dikte van een mensenhaar, om maar even een beeld te geven. Elk van deze microcapsules bevat negatief geladen witte pigmenten en positief geladen zwarte pigmenten. Door gebruik te maken van een elektrisch veld vind elektroforetische kleuring plaats. Ofwel, de pigmenten hopen zich op aan het oppervlak van de microcapsule. Afhankelijk van de elektrische lading zal worden bepaald welke pigmenten, wit of zwart, naar het oppervlak worden gedreven. Hierdoor zal de auto in totaliteit van kleur veranderen.
Maar er is meer. Om het gewenste effect van een metallic lak te creëren worden heel nauwkeurig zogenoemde ePaper-segmenten aangebracht. Deze segmenten zorgen ervoor dat de contouren van de auto worden gevolgd en het effect van lichtweerkaatsing, schaduw en spiegeling ontstaan. Dit alles komt tot stand door de toepassing van lasersnijtechnieken die een hoge precisie garanderen. Zodra de segmenten zijn toegepast en het elektrische veld is aangesloten zal de carrosserie worden verwarmd en geseald om te zorgen voor optimale kleurverandering.
Afijn, complexe techniek die daarnaast ook behoorlijk prijzig klinkt. Heeft dat wel toekomst? Wie zal het zeggen. De technologie brengt veel kansen met zich mee. Volgens BMW kunnen bijvoorbeeld veranderende advertenties worden getoond en kan de kleurverandering verschillende stemmingen en omstandigheden uitdrukken. Ook kan het de efficiënte van de auto bevorderen door bijvoorbeeld in te spelen op zonlicht en de absorptie daarvan. In de toekomst kun je daarom zomaar ingehaald worden door een witte BMW die vervolgens voor je neus van kleur zal veranderen. Of we de techniek direct op productieauto's gaan terugzien valt nog even te bezien. Voorlopig blijft het bij de beelden van het studiemodel.