Hoewel het nog niet grootschalig wordt toegepast begint het bi-directioneel laden steeds meer bekend te raken. Het staat letterlijk voor: twee richtingen op laden. Het laden van de elektrische auto kennen we, maar ook de andere kant op laden is mogelijk. Die andere kant gaat terug naar het elektriciteitsnet. Oftewel van
vehicle-to-grid, een synoniem voor bi-directioneel laden. Maar hoe werkt dat V2G?
Kan elke EV-bezitter zomaar bi-directioneel laden? Of moeten er technische maatregelen voor worden genomen?
Om V2G mogelijk te maken dient zowel aan de kant van de auto als aan huis (of kantoor etc.) voorzieningen getroffen te worden. Het moet mogelijk worden gemaakt om het elektriciteitsnetwerk dat op wisselstroom werkt te koppelen aan de elektrische auto dat met gelijkstroom werkt. De term die hier ook gebezigd wordt is V2X, dat staat voor vehicle-to-everything. Het omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom en andersom kan alleen met V2X.
Zo moet de auto de beschikking krijgen over een V2G-laadvoorziening. Er zijn momenteel nog niet zo heel veel modellen die deze mogelijkheid hebben. Wel wordt er al veel geëxperimenteerd met V2G-techniek, maar veel projecten stranden. Blijkbaar is deze techniek lastiger dan het zo op het eerste gezicht lijkt. Zeker vanuit het Verre oosten komt de techniek toch echt op gang. Het is geen toeval dat de meeste modellen die over V2G beschikken uit deze hoek van de wereld komen.
Normaliter werken laadpalen één kant op, namelijk van het gebouw naar de auto. Een bi-directionele laadpaal heeft hiernaast ook de bijzondere functie om te kunnen ontladen. Dit houdt dus in dat het huis stroom terugkrijgt vanuit de batterij van de elektrische auto. Om stroom te kunnen leveren aan het net heb je dus een bi-directionele laadpaal voor nodig. Wat die o.a. doet is de gelijkstroom (DC) van je EV-batterij, via een ingebouwde omvormer, omzetten naar de wisselstroom (AC) van je huis. Tegenwoordig zijn de laadpalen ook steeds slimmer in het laden. Met intelligent laden of smart charging wordt ervoor gezorgd dat de auto vooral optimaal kan laden. Hierbij wordt vooral rekening gehouden met de stroomtarieven van het moment. Op basis van dat tarief, het stroomverbruik van je huis en de beschikbaarheid van duurzame energie wordt de slimme laadpaal aangestuurd. Zo wordt er geladen wanneer de energieprijzen het laagst zijn. Een slimme laadpaal wordt nog interessanter wanneer je gebruik maakt van dynamische stroomtarieven. Dit geldt al helemaal op het moment dat er een einde komt aan het salderen. Vanzelfsprekend dient er ook veilig geladen te worden. Om overbelasting van de meterkast te voorkomen geldt het dringende advies te werken met dynamic load balancing.