De Blade Batterij is de afgelopen jaren ontwikkeld door BYD. De enkelvoudige cellen worden in een reeks bij elkaar gerangschikt en vervolgens in een batterijpakket geplaatst. Door de geoptimaliseerde opbouw van het batterijpakket wordt het ruimtegebruik van het batterijpakket met meer dan 50% verhoogd in vergelijking met conventionele lithium-ijzerfosfaat-blokbatterijen. De Blade Batterij werkt op basis van lithiumijzer-fosfaat (LFP) in plaats van de lithium-ion waar doorgaans voor gekozen wordt. Een LFP-accu bevat geen nikkel of kobalt bevatten.
Tijdens het ondergaan van spijkerpenetratietesten stootte de Blade Batterij na penetratie geen rook of vuur uit. De oppervlaktetemperatuur liep op tot slechts 30 tot 60°C. Onder dezelfde omstandigheden liep de temperatuur van een lithiumbatterij op tot 500 °C en brandde hevig. Ook de conventionele lithium-ijzerfosfaatblokbatterij bereikte bij dezelfde test nog een gevaarlijke oppervlaktetemperatuur van 200 tot 400 °C. EV's met de Blade Batterij zijn dus duidelijk minder vatbaar voor brand, ook al zijn ze ernstig beschadigd.
De Blade Batterij heeft ook andere extreme testomstandigheden doorstaan, zoals worden verpletterd, verbogen, verhit in een oven tot 300°C en overladen met 260%. Geen van deze tests resulteerde in een brand of explosie.