BMW komt met een elektrische 7 serie
Luxe Duitse limousines, het is al sinds jaar en dag een begrip. De eeuwige strijd tussen de Audi A8, de Mercedes-Benz S-klasse en de BMW 7-serie. Met het opkomende scala aan elektrische auto's kan een elektrische aandrijflijn ook in dit segment niet langer ontbreken. Mercedes heeft daarom naast de S-Klasse de
elektrische EQS. Audi en BMW liepen wat achter de feiten aan, maar vanaf vandaag kan dit van BMW niet langer gezegd worden.
De Duitse fabrikant komt met een elektrische variant van de BMW 7-serie onder de naam BMW i7.
BMW 7 serie exterieur
Normaal gesproken laten we het exterieur redelijk onbeschreven. Foto's spreken immers voorzich en smaak is objectief. In het geval van de nieuwe i7 kunnen we het niet laten om het exterieur buiten beschouwing te laten. De Siebner is namelijk voorzien van een geheel eigen design. Of het mooi is laten we in het midden maar opvallen doe je zeker. Het relatief ingetogen en klassieke design van de huidige generatie heeft plaatst moeten maken voor een enorme grille met smalle ledlampen en daaronder grote koplampen. De hoekige en strakke vormgeving vind ook zijn weg naar de zijkant en de achterzijde, waar de smalle achterlichten centraal staan. Oh, nog even over de voorzijde. Mocht je die grille nou te ingetogen vinden: de Iconic-Glow grille is standaard. Deze functie zorgt voor een verlichte grille. Je hebt er natuurlijk niks aan en het is verboden tijdens het rijden maar een geinige toevoeging is het wel.
BMW 7-serie interieur
De nieuwe 7-serie en i7 zijn te verkrijgen met een M Sportpakket. Een extra sportieve look aan de buitenzijde en natuurlijk ook de nodige extra's in het interieur. Uiteraard is de optielijst eindeloos en kan ook worden geopteerd oor een M Sportpakket Pro en M Performance Pack. Overigens kom je met het 'basis' interieur al weinig te kort. Ook hier is smaak natuurlijk verschillend maar BMW lijkt het een stuk beter aan te pakken dan Mercedes. De combinatie van hoogwaardige materialen, lederen bekleding, de nieuwste snufjes en een afwerking van het juiste niveau maken de BMW beter dan ooit tevoren. Het 12,3 inch grote instrumentarium in combinatie met een 14,9 inch groot infotainment scherm staan centraal. Toch is dat nog lang niet alles. Het echte feest is op de achterbank te vinden. Daar is namelijk het BMW Theatre Screen van 31,3 inch te vinden. Dit 8K-resolutie scherm komt standaard met een Bowers & Wilkins audioinstallatie. De comfortstoelen zijn standaard maar kunnen worden uitgebreid met massagefunctie en ventilatie. Ook is er een verlengde versie met de interne codenaam G71 (Standaard is G70).
Actieradius en opladen BMW i7
Waar bij het huidige model 7-serie nog een elektrische variant ontbreekt is dat bij de G70 niet het geval. We kunnen gerust stellen dat de elektrische variant van de nieuwe 7-serie hoogstwaarschijnlijk het voortouw gaat nemen in de verkoopaantallen van de luxe limousine. De i7 xDrive60, zoals de eerste versie van de elektrische 7-serie officieel gedoopt is krijgt een elektromotor of de voor en achteras. Deze combinatie is goed voor 544 pk. Daarmee sprint de auto in 4,9 seconden van 0 naar 100 en heeft hij een top van 240 km/h. Het accupakket heeft een capaciteit van 101,7 kWh. Afhankelijk van de specificatie moet een WLTP-actieradius van 590 tot 625 kilometer mogelijk zijn. Snelladen is uiteraard mogelijk, in het geval van de i7 xDrive60 kan dat met maximaal 195 kW. BMW meldt trots dat het de laadcurve heeft geoptimaliseerd waardoor hogere laadvermogens langer vastgehouden kunnen worden.