Blog Layout

6 januari 2022

BMW iX M60 is een powerbak met veel extra's

In maart konden we kennismaken met het nieuwe elektrische vlaggenschip van BMW, de iX. Tot op heden kon je kiezen uit de BMW iX xDrive40 en iX xDrive50 met respectievelijk 400 kilometer en 600 kilometer actieradius. De liefhebber van brute kracht en korte sprinttijden moest nog even geduld hebben. Maar vandaag is het dan eindelijk zover. BMW presenteert de iX M60. Uiteraard volledig elektrisch en onderhanden genomen door de M-sport afdeling van BMW en met de volgende highlights:


  • Volledig elektrisch
  • Actieradius tot 566 kilometer (WLTP)
  • 619 pk en 1.015 Nm koppel
  • Tweede elektrische M-product
  • 11 kW onboard AC-lader
  • 200 kW DC snelladen

BMW iX M60, de tweede elektrische M

In het persbericht omschrijft het Duitse merk de iX M60 als het beste van drie werelden. Allereerst is de auto elektrisch, betreft het een SUV en het tweede M-product naast de BMW i4 M50 en volgens het merk zeker niet de laatste. Samen met de i4 M50 moet dit het startschot zijn voor een hele reeks elektrische M-modellen.


De aandrijflijn van de auto is indrukwekkend te noemen. De iX M60 beschikt over twee elektromotoren. Eentje op de vooras en eentje op de achteras. Het gecombineerde maximale vermogen komt uit op 619 pk en een 1.015 Nm (!) koppel. Hou je vats, in de Sport-modus met geactiveerde Launch Control is er zelfs 1.100 Nm koppel ter beschikking. Daarmee is een sprint van 0-100 in slechts 3,8 seconden achter de rug en is een topsnelheid van 250 km/u mogelijk. De andere iX-varianten halen een maximale topsnelheid van 200 km/u.

De iX M60 heeft slimme vierwielaandrijving

Met het oog op efficiëntie krijg de nieuwe iX M60 slimme vierwielaandrijving. Dat wil zeggen, onder normale omstandigheden heeft de auto achterwielaandrijving. Hierdoor is er minder belasting en blijft een acceptabele actieradius behouden. In het geval van sportief rijden of wielslip zal ook de elektromotor op de vooras bijdragen om alle vier de wielen te voorzien. Verder krijgt de krachtige iX nieuwe ondersteltechnologie. Dankzij voorwielophanging met dubbele draagarmen, een five-link achteras, elektrische Servotronic variabele besturing en stabilisatorstangen op de achteras moet de enorme SUV aanvoelen als een echt M-product. Daarnaast is ook adaptieve luchtvering standaard en kan de stand per wiel individueel worden aangepast. Hierdoor moet de auto minstens zo comfortabel als sportief kunne rijden. De rijhoogte kan door de bestuurder worden aangepast en de BMW komt optioneel met speciaal ontwikkelde sportbanden.

iX M60 beschikt over een rijke standaarduitrusting

Net als de andere modelvarianten beschikt de BMW iX M60 over de meest uitgebreide standaarduitrusting die BMW ooit heeft aangeboden op het gebied van rijhulpsystemen. Op termijn moet zelfs niveau 3 van autonoom rijden behaald kunnen worden. Verder ontvang je de nieuwste versie van BMW iDrive met remote software upgrades en kun je de iX M60 herkennen aan de remklauwen in blauw en het kenmerkende M-logo, BMW Individual Titanium Bronze Exterieur Line en M-logo's in de nieuwe kleurencombinatie hoogglans zwart met titanium bronze. De enorme 22-inch aerodynamische wielen met exclusief Titanium Bronze-design zijn optioneel verkrijgbaar.


Verder is de BMW iX M60 standaard uitgerust met BMW Live Cockpit Professional en BMW Natural Interaction voor spraakbediening. Ook Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System, BMW Laser Light, Comfort Access, Active Seat Ventilation voor bestuurder en voorpassagier en het Heat Comfort Pack zijn standaard. Een geinige feature is de toevoeging van 'motorgeluid'. Dit is ontwikkeld in samenwerking met Hans Zimmer en Renzo Vitale, BMW Group Creative Director Sound. Zowel tijdens het opstarten als het rijden moet het BMW IconicSounds zorgen voor een geedback en sprotief geluid. De geluiden kunnen worden aangepast op basis van de rijmodus.

BMW iX M60 laden en prijs

Met een BMW 320i kom je verder op een tank dan de krachtige BMW M3. Deze verhouding kun je doortrekken naar de elektrische modellen. Hoewel, waar de BMW iX xDrive50 de grens van 600 kilometer actieradius wist te doorbreken moet de iX M60 het doen met 'slechts' 566 kilometer actieradius. En dat alleen wanneer je de rechtervoet in bedwang weet te houden.  De 111,5 kWh accu kan in slechts 35 minuten van 10 tot 80 procent worden opgeladen aan een 200 kW DC-snellader. Dit betekent dat er in 10 minuten voor een afstand van 150 km kan worden bijgeladen. Aan een reguliere AC-lader lukt het laden tot een maximaal vermogen van 11 kW. Voor het in bezit krijgen van een gloednieuwe BMW iX M60 mag je een dikke portemonnee meenemen. De vanafprijs ligt namelijk op ruim € 135.000.


Deel het artikel

Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: