De derde generatie van de kleinste BMW crossover is een feit. De gloednieuwe BMW X1 komt ditmaal niet alleen met een reeks diesel-, benzine- en hybride aandrijflijnen maar ook als volledig elektrische auto. En het moois is, voor BMW-begrippen komt men ook nog eens met een betaalbaar model. Maak
kennis met de
goedkoopste elektrische BMW iX1.
In de beginjaren van de elektrische auto was de EV niet altijd moeders mooiste. Autofabrikanten vonden het klaarblijkelijk een goed idee om auto's met een volledig elektrische aandrijflijn een 'unieker' design mee te geven. Daar was niet iedereen over te spreken. Zeker in Nederland, waar 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg' het uitgangspunt is. Inmiddels zijn we de nodige jaren verder en is de gemiddelde elektrische auto haast niet meer te onderscheiden van een exemplaar met benzine- of diesel motor. Dat geldt ook voor de BMW iX1. Ondanks het feit dat de iX1 de nodige designkenmerken krijgt die de EV moet onderscheiden ten opzichte van de X1 zijn de verschillen minimaal en zal het ongetrainde oog de twee auto's moeilijk kunnen onderscheiden. Tel daarbij op dat het een crossover betreft en het de goedkoopste elektrische auto binnen het modellengamma van BMW zal worden en alle ingrediënten voor een succes zijn in handen.
De volledig elektrische BMW iX1 komt in eerste instantie op de markt als xDrive30. Met deze uitvoering kom je niets te kort. De iX1 xDrive30 is voorzien van twee krachtige elektromotoren waarvan eentje op de vooras en eentje op de achteras. Hierdoor is de crossover vierwielaangedreven. Ofwel, voorzien van xDrive om in BMW termen te spreken. De elektromotoren leveren gezamenlijk 313 pk en 494 Nm koppel. Daarmee sprint de auto vanuit stilstand in 5,7 seconden naar de 100 km/h.De vijfde generatie van de BMW eDrive technologie is verder voorzien van uiterst efficiënte oplaadtechnologie, met onder meer de verbeterde oplaadsoftware uit de BMW i7 en een hoogvoltage-accu in de bodem van de auto. Dit moet zorgen voor een WLTP actieradius van 438 kilometer. Het opladen aan een snellader is mogelijk met een laadvermogen tot 130 kW. Volgens het merk is het mogelijk om binnen 10 minuten zo'n 120 kilometer bij te laden.
BMW kiest er voor om de iX1 eerst als Launch Edition op de weg te laten verschijnen. De rijk uitgeruste BMW iX1 xDrive30 Launch Edition heeft in Nederland een fiscale prijs van 58.845 euro. Dit is zonder de kosten rijklaar maken. Verwacht dus dat de iX1 zo'n 60.000 euro gaat kosten. Voor dat geld ontvang je niet alleen de Launch Edition uitvoering met de nodige toeters en bellen, ook krijg je de versie met 64,7 kWh accupakket goed voor een range tot maximaal 438 kilometer. De vierwielaangedreven iX1 beschikt over twee elektromotoren die gezamenlijk 313 pk en 494 Nm koppel leveren. Daarmee kan in 5,6 seconden de 100 km/u worden aangetikt.
Hoewel BMW nog geen officiële prijzen vermeld weten we dat de auto in Nederland ongeveer 56.000 euro moet gaan kosten. Daarmee is de BMW slechts iets duurder dan de Volvo XC40 Recharge die beschikbaar is vanaf 54.400 euro. Ook de
Audi Q4 e-tron is met een vanafprijs van 48.100 euro goedkoper. Op het gebied van prijs is de BMW wel een stuk goedkoper dan de
Mercedes EQB met een vanafprijs van 67.000 euro. De BMW iX1 zal in het Duitse Regensburg worden geproduceerd. De productie moet volgende maand al van start gaan en de eerste modellen moeten in november van dit jaar in de showrooms verschijnen.