Elke nieuwe ontwikkeling kent op een gegeven moment ook zijn bijverschijnselen. Zo ook bij het elektrisch rijden. Eén van die verschijnselen kennen we als ‘laadpaal kleven’. En om nog een ander voorbeeld te noemen: het ‘gratis’ parkeren in Amsterdam.
Hoog tijd voor bewustwording rond het gebruik van de kostbare ruimte van een laadplek. In samenwerking met BMW laat de gemeente Rotterdam zien hoe het ook kan. Met het pilotproject Charge & Repark dat deze week van start is gegaan, proberen BMW en de gemeente Rotterdam elektrische rijders op een positieve manier te stimuleren om de laadpaal vrij te maken zodra hun elektrische of plug-in hybride auto voldoende is opgeladen.
Het aantal openbare laadpunten groeit in Nederland nog altijd stevig door. In 2022 staan er 44% meer laadpalen ten opzichte van 2021. Tegenover de groei van het aantal elektrische auto’s (in 2022 +35% ten opzichte van 2021 voor zowel volledig elektrisch als plug-in hybride samen), kun je stellen dat het aantal laadpalen de groei van het elektrisch wagenpark kan bijhouden. Maar het is nog altijd te weinig. Rotterdam werkt aan een dekkend netwerk, maar in sommige wijken met een hoge parkeerdruk kan het fijn zijn als zoveel mogelijk mensen van de laadpalen gebruik kunnen maken. Daar komt bij dat de laadinfrastructuur sterk per regio of wijk verschilt.
Gezien de verwachting dat het aantal elektrische auto’s in Nederland de komende jaren sterk zal doorgroeien, blijft het een uitdaging voldoende laadplaatsen beschikbaar te stellen. Om de kans te verkleinen dat er te weinig laadpalen beschikbaar zijn, zet de gemeente nu vooral in op het bijplaatsen van laadpalen.
En hier ontstaat een knelpunt. Sommige bestuurders blijven de laadplek te lang bezetten. En dat terwijl de batterij voldoende of geheel is opgeladen. Deze mensen worden op een positieve manier benaderd om de laadplek vrij te maken voor een ander. Die positieve benadering bestaat uit (1) een appje naar de bestuurder met het bericht dat de accu is volgeladen en (2) het zorgen van een alternatieve parkeerplaats. Al met al een mooie win-win, omdat het elektrisch rijden aantrekkelijker wordt gemaakt en de laadinfrastructuur vooruit wordt geholpen.
Niet om het nog complexer te maken maar in de toekomst zit er toch ook nog een positieve kant aan het ‘laadpaal kleven’. Namelijk vehicle-to-grid, ook wel bi-directioneel laden. Vehicle-to-grid is één van de oplossingen om een piek in de elektriciteitsvraag te verhelpen. Als dat in de toekomst grootschalig mogelijk wordt, is het juist wel weer aantrekkelijk dat een auto met volgeladen accu aan de laadpaal staat. Vreemd genoeg neemt het 'laadpaal kleven' een positieve wending. Er zitten nog veel kanten aan de energietransitie met voor ieder probleem vroeg of laat ook een oplossing.