Klassieke auto's met een elektromotor. Sommigen vinden het geweldig, anderen spreken van heiligschennis. Ondanks de krankzinnige prijskaartjes weten bedrijven altijd weer klanten te trekken voor een nieuw project. Dat blijkt ook uit de bijzondere auto die we vandaag te zien krijgen.
De retro Ford Mustang is een moderne interpretatie op het aloude model door het in Londen gevestigde
Charge Automotive.
De Ford Mustang is inmiddels een begrip over de hele wereld. In 1964 rolde het eerste exemplaar van de band en inmiddels is het de beurt aan de zesde generatie. Het concept is vrijwel onveranderd. Een betaalbare sportieve coupe of cabriolet met minimaal een zescilinder of een brullende V8. Ook op het witte doek is de Mustang populair. Autoliefhebbers konden genieten van de bekende Ford in films als
James Bond Goldfinger, Bullitt met Steve McQueen,
Gone in 60 Seconds en natuurlijk de uitgemolken reeks van
Fast and Furious . Welnu, het is niet meer dan logisch dat autofabrikanten en tuners graag een graantje meepikken van dit succes. Dat vond Ford zelf ook een goed idee en daarom werd in 2021 de
Ford Mustang Mach-E
op de markt gebracht. Ditmaal geen sportieve coupe met V8 maar een elektrische crossover. Oei, niet
the real deal
dus. Charge Automotive besloot dat dit beter kon en pakte een eerste generatie Ford Mustang bij de kladden. In 2019 konden we al kennismaken met het concept maar het moment lijkt vandaag eindelijk daar dat de elektrische Ford Mustang op de weg moet gaan verschijnen.
Het recept is simpel: pak een oude Mustang en transformeer deze naar een elektrische auto met behoud van het retro-design. Ford is hiermee niet de eerste fabrikant. Anderen waaronder
Nissan, Honda en Peugeot gingen voor, waarvan de creaties afkomstig waren van de fabrikant zelf. Vandaag besteden we de aandacht aan Charge Automotive als de creator van de Ford Mustang retro. Het model wat te zien is op de foto's moet het productiemodel worden. Het bedrijf zegt maximaal 499 exemplaren te gaan produceren. Het iconische uiterlijk blijft volledig behouden maar onder de kap is alles anders. De Mustang is voorzien van twee elektromotoren. Eentje op de vooras en de andere op de achteras. Het accupakket met 64 kWh en moet zorgen voor een actieradius van 322 kilometer. Niet baanbrekend maar voldoende voor de ritjes in de weekenden. Dat is althans wanneer je de 544 pk en 1.500 Nm koppel in bedwang weet te houden. De sprint van 0 naar 100 km/u is in 3,9 seconden achter de rug. De vierwielaangedreven musclecar kan aan een snellader opladen met een vermogen van 50 kW.
Afijn, de actieradius en het laadvermogen vallen wellicht wat tegen maar het fraai afgewerkte interieur met twee displays maakt veel goed. Ook van buiten dien je getrainde ogen te hebben om een Charge Automotive Ford Mustang te herkennen. Buiten de LED koplampen en het gemis van een uitlaat valt het lastig op. Dan het prijskaartje. Daar valt namelijk best wat over te zeggen. Omgerekend kost de elektrische Ford Mustang namelijk bijna 420.000 euro. Daarmee komen we direct op het probleem van dergelijke auto's. Tuurlijk zijn dit soort projecten tof en worden er vele uren aan besteed met oog voor detail maar zijn er echt 499 personen te vinden die hun Ford Mustang laten ombouwen tot een elektrische auto? Is het aan het einde van de streep niet een stuk voordeliger en duurzamer om de aloude V8 te behouden en een
Mustang Mach-E
aan te schaffen voor de dagelijkse ritten?