China blijkt niet bepaald onder de indruk van de Europese aantijgingen over oneerlijke concurrentie op gebied van de elektrische auto. De branche zou in China teveel overheidssteun krijgen waardoor de auto's tegen zeer lage prijzen op de Europese markt gedumpt worden. Ondanks het feit dat nieuwe Chinese automerken als paddenstoelen uit de grond rijzen, gaat het voor China blijkbaar nog niet hard genoeg. Het Ministerie van Handel heeft aangekondigd dat China opnieuw wil investeren in de high-tech automotive sector. Dat het menens is blijkt uit de presentatie van hun plan 'gezonde ontwikkeling van nieuwe energievoertuigen' met een overduidelijke ambitie om een nog veel groter marktaandeel te scoren. Ook de fabrikanten zelf timmeren aan de weg. Zie bijvoorbeeld BYD die Official e-Mobility Partner wordt van het EK Voetbal dit jaar in Duitsland. Op de beurs van Hong Kong zag men de investeringsplannen uit het Verre Oosten wel zitten. Beleggers stapten gretig in bij fondsen als BYD, NIO en Xpeng.
Hoe zit dat dan met die Chinese elektrische auto in Europa? Wordt de markt werkelijk door Chinese auto's overspoeld? Nou nee, om een indruk te geven: de best verkochte auto van 2023 uit China was de MG4 met 420 stuks. In de zomer van 2024 was het BMW die de koppositie van Tesla overnam als best verkochte EV met bijna 15.000 stuks in juli. Tesla verkocht iets minder, maar toch nog altijd goed voor 14.500 stuks. De nummer drie was Volkswagen. Het duurt nog wel even voordat een Chinees de koppositie in dit lijstje gaat overnemen.
Maar heeft de Europese auto-industrie nog voet aan de grond op eigen bodem? Het vermoeden is dat de EV’s uit het Verre Oosten worden over-gesubsidieerd waardoor de Europeanen geen kans krijgen. Dit is een serieuze bedreiging want er zijn honderden miljarden mee gemoeid en miljoenen banen. Nader onderzoek moet nog uitwijzen hoe het zit. Ondertussen kunnen de Europese fabrikanten hun prijzen niet veel meer verlagen om winstgevend te zijn. Enige overgebleven opties zijn een nog verdergaande samenwerking en nog meer focus op kwaliteit en duurzaamheid. Want op kwaliteit weet de Europese autofabrikant zich nog te onderscheiden. Veel Europeanen zijn daar gevoelig voor, alsook het rijkere deel in Azië.
Intussen beticht China de Europeanen van protectionisme. Over de recentelijke westerse importmaatregelen is het laatste woord nog niet gesproken. Toch gaat het land gewoon door met zijn investeringsprogramma. Neem bijvoorbeeld Aiways Automobile dat vorig jaar ineens in de problemen kwam door tegenvallende verlopen. Nu het nieuwe financiering heeft gekregen heeft Aiways weer lucht en kan het de productie van de
Aiways U5 en de
Aiways U6 weer nieuw leven in blazen. Maar ook de Chinezen zullen alert moeten blijven, want ook hun buurlanden betreden de markt. Zo timmert het
Vietnamese Vinfast al aan de weg en het Zuid-Koreaanse KGM probeert ook voet aan de grond te krijgen.