Lange tijd had Dacia als goedkoopste elektrische auto weinig concurrentie te dulden. Nou ja, van de Spring 65 dan, de zwaardere versie van de 45 die slechts EUR 1650 meer kost. Met de komst van de Citroën ë-C3 gaat dit veranderen. Het model wordt eind voorjaar of begin van de zomer uitgerold en mag weg voor een fiscale prijs van € 23.300. Meteen wordt er ook aan een nog veel goedkopere versie gewerkt die voor minder dan EUR 21.000 de deur uit zou moeten gaan. Wel moet gezegd dat je met de nog goedkopere versie minder ver komt (200 km) en niet zo snel kunt laden. De Franse hatchback ontleent een aantal elementen van het conceptmodel Oli en is een mooie aanwinst in het B-segment dat zorgt voor een verdere druk op de EV-prijzen. Of het de goedkoopste EV zal worden blijft de vraag want ook directe concurrent Dacia zit niet stil.
Met zijn elektromotor van 113 pk die op de voorwielen wordt afgegeven en een batterij van 44 kWh heeft de ë-C3 een actieradius van 320 km (WLTP), wat in de praktijk zelden of niet gehaald zal worden. De auto is vooral bedoeld als stadsauto en het korte woon-werkverkeer. Maar ook langere ritten zijn dus niet meer problematisch. De gedachte is nog altijd dat je met de stadsauto's voortdurend aan de lader staat en dat kost veel tijd. Maar die laadtijd wordt steeds korter. Snel laden gaat al met 100 kW. Laden van 20 naar 80% gaat in slechts 26 minuten. Voor een meerprijs is 3-fasen laden mogelijk. Het compacte model staat op het Smart Car platform van Stellentis, dat net een slag kleiner is dat het platform van de Peugeot e-208. Overigens, de C3 zal ook nog in een benzinevariant en een 48V mild-hybrid worden uitgebracht die beiden een 1,2L motor hebben en een vermogen van 100 pk.
Naast de You-versie met een consumentenprijs van € 24.290 komt er ook een beter uitgeruste Max-versie die verkrijgbaar is voor € 27.800 en wordt geleverd met een tweekleurige Atacamite-lak met een contrasterend dak, decoratieve dakrails en donkergetinte achterruiten. Andere extra's zijn de My Citroën Drive met draadloos opladen voor smartphone, comfortstoelen, elektrisch inklapbare zijspiegels met ontdooifunctie, omwikkeld stuur, 60/40 neerklapbare achterbank, 3D LED-achterlichten, automatische airconditioning en een achteruitrijcamera. Ook is er een touchscreen van 10,25 inch die je niet bij de basisversie ziet. Dat niet iedereen alleen voor de goedkoopste gaat blijkt wel uit de bestelcijfers van de ë-C3. Van de 10.000 geregistreerde reserveringen gaat 44% voor de "Max"-versie, terwijl 56% voor de "You"-versie is. Eind december 2023 werd de Ecobest award 2024 uitgereikt aan Citroen voor deze hatchback als meest milieuvriendelijke en energie-efficiënte automodel van dit moment. Eigenlijk is de ë-C3 best een complete en comfortabele auto, zeker gezien de zeer betaalbare prijs.