Lange tijd had Dacia als goedkoopste elektrische auto weinig concurrentie te dulden. Nou ja, van de Spring 65 dan, de zwaardere versie van de 45 die slechts EUR 1650 meer kost. Met de komst van de Citroën ë-C3 gaat dit veranderen. Het model wordt eind voorjaar of begin van de zomer uitgerold en mag dan nog ruim 23.300 kosten. Meteen wordt er ook aan een nog veel goedkopere versie gewerkt die voor minder dan EUR 21.000 de deur uit gaat. De Franse hatchback is een mooie aanwinst in het B-segment dat zorgt voor een verdere druk op de EV-prijzen. Of het de goedkoopste EV zal worden blijft de vraag want ook directe concurrent Dacia zit niet stil.
Met zijn elektromotor van 113 pk en batterij van 44 kWh haalt de ë-C3 een actieradius van 320 km (WLTP). De auto is vooral bedoeld als stadsauto en het korte woon-werkverkeer. Maar ook langere ritten zijn niet problematisch. De gedachte is nog altijd dat je met de stadsauto's voortdurend aan de lader staat en dat kost veel tijd. Maar die laadtijd wordt steeds korter. Snel laden gaat al met 100 kW. Laden van 20 naar 80% gaat in slechts 26 minuten.
Naast de You-versie van € 23.300 komt er ook een beter uitgeruste Max-versie die verkrijgbaar is voor € 27.800 en wordt geleverd met een diamantgeslepen tweekleurige Atacamite-lak van 17 inch met een contrasterend dak, decoratieve dakrails en donkergetinte achterruiten. Andere extra's zijn de My Citroën Drive met draadloos opladen voor smartphone, comfortstoelen, elektrisch inklapbare zijspiegels met ontdooifunctie, omwikkeld stuur, 60/40 neerklapbare achterbank, 3D LED-achterlichten, automatische airconditioning en achteruitrijcamera. Dat niet iedereen alleen voor de goedkoopste gaat blijkt wel uit de bestelcijfers van de ë-C3. Van de 10.000 geregistreerde reserveringen gaat 44% voor de "Max"-versie, terwijl 56% voor de "You"-versie is. Eind december 2023 werd de Ecobest award 2024 uitgereikt aan Citroen voor deze hatchback als meest milieuvriendelijke en energie-efficiënte automodel van dit moment.