Blog Layout

18 november 2022

Betaalbare 180 e-EAT8 plug-in hybrid voor de Citroën C5 Aircross

Als aanvulling op de bestaande 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid komt Citroën met een nieuwe 180 e-EAT8 Plug-in Hybrid-motor voor de C5 Aircross. Het vervangt de PureTech 180-benzineversie. met deze stap toont Citroën de ambitie om de emissievrije technologie toegankelijker te maken voor het publiek door een meer betaalbares versie op de markt te brengen. De 180 e-EAT8 Plug-in Hybrid-motor is vooral aantrekkelijk voor klanten die zowel thuis als op kantoor kunnen opladen en zo hun dagelijkse ritten 100% elektrisch kunnen afleggen en alleen nog voor de langere ritten de verbrandingsmotor dienen aan te spreken. De C5 Aircross plug-in hybride 180 e-EAT8 is vanaf € 43.650 verkrijgbaar.

225 e-EAT8 Plug-in Hybrid

De C5 Aircross Plug-in Hybrid 180 e-EAT8 combineert heeft een 1.6 PureTech-benzinemotor van 150 pk en een elektromotor van 81 kW. Samen is de combinatie goed voor een vermogen van 180 pk en koppel van 360 Nm. De maximale snelheid van de C5 blijft rond de 135 km/uur. De accu heeft een capaciteit van 12,4 kWh. Door nieuwe technologie is het bereik van de hybridemotor verder toegenomen tot 58 km in 100% elektrische modus. Met een (thuis)lader van 7,4 kW kan hij in ongeveer 1 uur en 45 minuten worden opgeladen. Ook heeft Citroën de bestaande 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid op de C5 Aircross en C5 X verbeterd. Een 180 pk sterke 1.6 PureTech-benzinemotor gecombineerd met een 81 kW sterke elektromotor zorgt voor een gezamenlijk vermogen van 225 pk. Bij 100% elektrisch rijden ligt het bereik van zowel de C5 Aircross als de C5 X rond de 64 km. Dat is een toename van zo’n 15%. De brutocapaciteit van de elektromotor op de C5 Aircross is verhoogd van 13,2 kWh naar 14,2 kWh. Op de C5 X blijft de batterij ongewijzigd op 12,4 kWh (bruto). Met de thuis- of publieke lader van 7,4 kW lukt het de accu binnen de 2 uur op te laden.

Ook elektrische C5 Aircross in aantocht

Er is meer goed nieuws van de Franse onderneming. Naast de hybride versies volgt in 2024 een elektrische C5 Aircross. Deze komt te staan op het nieuwe STLA-platform Medium. Het platform waar ook de Peugeots e-3008 en e-5008 op staan. De modellen op dit platform hebben een accupakket van 98 kWh en een maximaal rijbereik van 700 kilometer (afhankelijk van de specificaties).

Citroën biedt toegang tot laaddiensten

Citroën verschaft zijn klanten toegang tot privé en openbare laaddiensten via Free2Move eSolutions. Hiermee kan de klant worden geholpen bij het kiezen en installeren van een wandlader op locatie naar keuze. Onderweg is de automobilist met het wereldwijde mobiliteitsportaal Free2Move verbonden. Dit biedt toegang tot 260.000 laadstations in Europa, laat de beschikbare laadpunten in de nabije omgeving zien alsmede de laadprijzen zien. Het toont ook het laadpunt bij aankomst. Ontgrendelen kan met behulp van de eSolutions Charging App of met een eSolutions paskaart.


Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: