De Roemeense dochter van Renault onthulde de Dacia Spring Electric in het voorjaar van 2021 en sindsdien heeft het model al meer dan 108.000 klanten voor zich gewonnen. De populariteit van de auto wordt steeds groter. Vorig jaar zijn 48.900 Dacia Spring modellen verkocht. Dat was een toename van 75% ten opzichte van 2021. De Spring staat in Europa op de derde plaats in de ranglijst van bestverkochte elektrische auto’s aan particulieren. Het waarom laat zich gemakkelijk raden. Dat is natuurlijk de prijs. De Dacia Spring Electric is één van de weinige stekkerauto's die nog onder de € 25.000 blijft. Sinds de lancering van het model in Nederland staat het op de eerste plaats van de goedkoopste elektrische auto.
Het is vooral de Dacia Spring Electric 45 dat het sinds de introductie zo goed doet. Op de Autosalon van Brussel is er een uitvoering bijgekomen: de Dacia Spring electric 65. Deze heeft een nieuwe krachtige elektromotor van 65 pk.
De nieuwe motorvariant is alleen leverbaar in de Spring Extreme. De Electric 65 accelereert daardoor sneller. Met de nieuwe Spring Extreme Electric 65 kom je 220 km ver (WLTP). In de stad zou je 305 km moeten kunnen halen.
Als enige elektrische auto in Europa blijft het gewicht van de Spring onder de 1000 KG! De Electric 45 weegt 912 KG en de Electric 65 weegt 936 KG. Groot aandeel in het lichte gewicht heeft de batterij die slechts 188 KG weegt. Dat maakt de auto zuiniger. Feitelijk gaat Dacia hiermee tegen de trend in van de steeds zwaardere accu's om aan steeds hogere eisen te moeten voldoen. Green NCAP heeft de Dacia Spring in augustus 2022 onderscheiden met de maximale score van vijf sterren. Vooral vanwege de energie-efficiëntie van de auto scoort de auto goed. Goed voorbeeld is de terugwinning van energie die verder is verbeterd. Ook de impact op de luchtkwaliteit en het klimaat hebben aan deze waardering bijgedragen. Als lichtgewicht heeft de Dacia Spring hiermee de ‘zwaargewichten’ afgetroefd, dat kun je wel stellen.