Lexus is een merk dat nooit echt voeten aan de grond heeft gekregen in Nederland. Over de verkoopaantallen valt weinig te klagen maar een status zoals Mercedes, BMW of Audi heeft het merk in ons landje nooit kunnen bemachtigen. Voor een korte periode leek toch iedereen met een Lexus CT200h naar huis te gaan. Mede dankzij de gunstige regels rondom hybride auto's van weleer. In de hoop op een nieuw succes trekt het merk de doeken van de
NX Hybride en
NX Plug-In Hybride.
De Lexus NX is niet nieuw. De basis van de auto stampt uit 2014. Toch is de auto voor 95% vernieuwd. De achterlichten zijn nu met elkaar verbonden, de koplampen zijn één geheel en de vormgeving is net even anders. Tevens zijn de afmetingen toegenomen. De auto is nu 5 mm hoger en 20 mm langer. Ook de basis van de auto is nieuw. Dit is namelijk het GA-K platform wat we kennen van de Toyota RAV4. Een platform wat PHEV mogelijk maakt. Een reden voor Lexus om zich direct te vergrijpen op een NX met stekker.
De eerste versie is de Lexus NX 450h+. Deze uitvoering betreft een
Plug In Hybride voorzien van een 185 pk sterke viercilinder. De benzinemotor is gekoppeld aan twee elektromotoren die 182 pk en 54 pk leveren. Het gezamenlijke systeemvermogen komt uit op 306 pk. En dat is niet slecht! De 450h+ is in staat om 65 kilometer volledig elektrisch te rijden tot een maximale snelheid van 135 km/h. Maar de hybride techniek vloeit ook voort in de PHEV. Volgens Lexus moet de auto zichzelf kunnen opladen tijdens het rijden en daarmee 20% efficiënter zijn ten opzichte van zijn concurrentie.
Naast een versie met stekker trekt het merk ook de doeken van de 350h Hybride. In tegenstelling tot de 450h+ is deze niet in staat om aan een laadpaal te laden maar uitsluitend zichzelf op te laden tijdens het rijden. De 350h levert een systeemvermogen van 242 pk en knalt in 7,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Lexus geeft aan dat de nieuwe hybride tot circa 10% minder CO2 uitstoot zal hebben ten opzichte van het vorige model dankzij verbeterde technologie. Waar de 450h+ uitsluitend leverbaar zal zijn met vierwielaandrijving komt de 350h met de keuze tot voorwiel- of vierwielaandrijving. Wat beide uitvoeringen precies moeten gaan kosten is nog niet bekend.
Het interieur van de nieuwe NX is flink aangepakt. De auto komt standaard met een 9,8 inch infotainment touchscherm. Een 14 inch scherm is optioneel leverbaar. Ook Apple Carplay en Android Auto zijn inmiddels standaard. Al is draadloos nog niet mogelijk. Verder zien we dat de meeste knoppen zijn vervangen voor digitale displays. Ook de analoge klokken hebben plaatsgemaakt voor een scherm.
De binnenruimte is eveneens toegenomen. Dankzij de langere wielbasis komt de extra ruimte vooral ten goede voor de passagiers achterin. Voor de 450h+ is een speciale opbergruimte te vinden voor de laadkabels met een inhoud van 21 liter.