Je zou het haast vergeten maar voordat de populaire
Volkswagen ID.3 en
ID.4 in de prijslijsten te vinden waren had het merk ook al andere elektrische auto's in zijn gamma. En nee, we doelen niet op
de elektrische Golf uit 1974. Voordat de ID-modellen er waren kon je namelijk kiezen uit de e-Golf of e-Up. Twee modellen die we al erg goed kennen maar hier voorzien van een volledig elektrische aandrijflijn. De
Volkswagen e_Up is terug van weggeweest, helaas wel veel duurder.
De kleine stadsrakker leent zich ideaal voor een elektrische aandrijflijn. Immers, het stadverkeer is niet erg zuinig, veel kilometers hoeven er niet gemaakt te worden en er staan vrijwel overal laadpalen. De e-Up was dan ook een heus succes te noemen. Mede dankzij het prijskaartje. De e-Up was samen met de technisch identieke Seat Mii Electric en Skoda Citigo iEV namelijk een tijd lang de goedkoopste elektrische auto van Nederland.
Sinds januari was de Up met stekker plotseling uit de prijslijsten verdwenen. Nu, halverwege het jaar, is de vertrouwde e-Up terug van weggeweest. Nog altijd is de auto best een goede aanbieding. Je ontvangt zaken als cruise control, smartphone integratie, digitale radio, lane assist en een achteruitrijcamera allemaal standaard. Combineer daarnaast een actieradius van ongeveer 250 kilometer en 5 jaar gratis onderhoud en APK en de deal is compleet.
De e-Up is dus weer terug. En toch gaat er wat mis. In plaats van de auto in prijs te verlagen heeft Volkswagen besloten om de 83 pk sterke e-Up juist duurder te maken. Waar de auto eerder €23.475 moest kosten moet je nu minimaal €25.850 achterlaten bij de dealer. Een behoorlijk verschil, zeker wanneer we een blik werpen op andere goedkope elektrische stadsrakkers. Zoals de Renault Twingo ZE die vanaf €20.690 verkrijgbaar is met weliswaar minder actieradius (190 km) maar wel een rijke standaarduitrusting. Of de nieuwe Fiat 500e met 190 km range en 95 pk die voor €24.900 de showroom mag verlaten. Ondanks de hogere prijs streeft Volkswagen de concurrentie wel voorbij, maar dan met de actieradius van ruim 250 kilometer. En dat is knap, zeker wanneer je bedenkt dat de basis van dit model al meer dan 10 jaar oud is. Een opvolgers van de Up lijkt er vooralsnog niet direct te komen. De e-Up krijgt hoogstwaarschijnlijk wel een opvolger in de vorm van de ID.1 die voor 2023 op de planning staat.