Je zou het haast vergeten maar voordat de populaire
Volkswagen ID.3 en
ID.4 in de prijslijsten te vinden waren had het merk ook al andere elektrische auto's in zijn gamma. En nee, we doelen niet op
de elektrische Golf uit 1974. De benzineversie van de Up heeft een lange productietijd achter zich. Begin 2023 viel het doek. De elektrische e-Up was een veel korter leven beschoren, maar daar is nu nieuw leven in geblazen.
De e-Up! is terug van weggeweest, zij het in beperkte oplage, want de e-Up is vaak uitverkocht en als nieuw nog moeilijk te verkrijgen. Vreemd genoeg is er dus veel vraag naar de e-Up ondanks het feit dat het vernieuwde model behoorlijk duurder is geworden.
De e-Up kwam in 2016 op de markt en werd, ondanks relatief teleurstellende cijfers, een bescheiden succes. De kleine stadsrakker leent zich ideaal voor een elektrische aandrijflijn. Immers, in de stad rijden is niet erg zuinig, veel kilometers hoeven er niet gemaakt te worden en het laden vaak thuis of in de buurt. De e-Up was dan ook een echt succes te noemen. Mede dankzij het prijskaartje. De e-Up was samen met de technisch identieke Seat Mii Electric en Skoda Citigo iEV namelijk een tijd lang de goedkoopste elektrische auto van Nederland.
In de praktijk was 100 kilometer de maximale range en het opladen met maximaal 3,7 kW hield ook niet over. Daar kwam in 2019 verandering in met een facelift. Het in- en exterieur van de auto werd opgefrist en de techniek werd flink aangepakt. Zo werd de e-Up! voorzien van een 36,8 kWh accupakket en werd de actieradius ruim verdubbeld. Ook kreeg het een boordlader van 7,2 kW en kon de stadsauto in 48 minuten aan een snellader worden geladen. Zodoende kwam de Volkswagen e-Up voorzien van een facelift weer terug op de markt.
Begin 2022 was de Up met stekker plotseling uit de prijslijsten verdwenen. Nu, halverwege het jaar, is de vertrouwde e-Up terug van weggeweest. Nog altijd is de auto best een goede aanbieding. Je ontvangt zaken als cruise control, smartphone integratie, digitale radio, lane assist en een achteruitrijcamera allemaal standaard. Combineer daarnaast een aantrekkelijke actieradius en 5 jaar gratis onderhoud en APK en de deal is compleet.
De e-Up is dus weer terug. En toch gaat er wat mis. In plaats van de auto in prijs te verlagen heeft Volkswagen besloten om de 83 pk sterke e-Up juist duurder te maken. Waar de auto eerder €23.475 moest kosten moet je nu minimaal €25.850 achterlaten bij de dealer. Een behoorlijk verschil. Vergelijk het met de Renault Twingo ZE die vanaf €20.690 verkrijgbaar is met weliswaar minder actieradius (190 km) maar wel een rijke standaarduitrusting. Of de nieuwe Fiat 500e met 190 km range en 95 pk die voor €24.900 de showroom mag verlaten. Ondanks de hogere prijs streeft Volkswagen de concurrentie wel voorbij, maar dan met de actieradius van ruim 250 kilometer. En dat is knap, zeker wanneer je bedenkt dat de basis van dit model al meer dan 10 jaar oud is. Een opvolgers van de Up lijkt er vooralsnog niet direct te komen. De e-Up krijgt hoogstwaarschijnlijk wel een opvolger in de vorm van de ID.1 die voor 2023 op de planning staat.