Nu het aantal elektrische voertuigen in rap tempo toeneemt en ook de actieradius van de gemiddelde elektrische auto flinke sprongen maakt zijn er weinig bezwaren te noemen om geen elektrische auto aan te schaffen. Toch blijft een veel gehoord argument de laadtijd. En daar valt best iets voor te zeggen. Hoewel tanken op dit moment, dankzij de hoge prijzen, niet echt een plezierige bezigheid zal zijn is het tanken met de brandstofauto allerminst langzaam te noemen. Met enkele minuten is je auto voorzien van een volle tank en kun je de reis weer voortzetten. Maar ook op het gebied van snelladen maken elektrische auto's de laatste jaren grote sprongen. Ook na een eventuele upgrade wil de laadsnelheid nog wel een extra boost hebben gekregen. Tijd voor een update van de Top 5 EV's met de hoogste laadsnelheid.
5. Audi e-tron GT
4. KIA EV6 Long Range
3. Porsche Taycan Plus
2. Hyundai Ioniq 5 en 6
1. Lucid Air Pure
Genoemde laadsnelheden en laadvermogens zijn berekend onder de ideale omstandigheden. De laadsnelheid kan afwijken door bijvoorbeeld de buitentemperatuur, de staat van de accu en de rijstijl. Daarnaast spreekt men bij het opladen van de accu niet over leeg naar vol, maar over 10% naar 80%. Daarbuiten neemt de laadsnelheid snel af om de accu te sparen. Om de laadsnelheden daadwerkelijk te bereiken is wel voorwaardelijk dat snelladers in staat zijn het maximum te halen.
De Mercedessen en Tesla's vallen met hun laadsnelheid van rond de 800 km/uur net buiten deze Top5.
De e-tron GT, die op sinds 2021 als productieauto wordt uitgerold, heeft veel overeenkomsten met de Porsche Taycan. De e-tron GT zal naar verwachting in verschillende uitvoeringen op de markt komen, evenals zijn SUV broer: de e-tron. De langverwachte elektrische sedan zal prima specificaties tonen, zeker op het gebied van snelladen. De snelheid is gebaseerd op de 800V techniek., Daarmee haalt de e-tron GT een laadvermogen van 270 kw. Dit komt overeen met een laadsnelheid van 900 km/uur. Om de batterij van 10 tot 80% op te laden gaat in 21 minuten.
De gloednieuwe
Kia EV6 met zijn hoge range en fraaie features lijkt direct een succes te worden. Maar er is meer. Deze SUV kan erg snel opladen. Dat is voornamelijk te danken aan de 800V techniek. Aan een snellader dien je slechts 18 minuten geduld te hebben voordat de auto tot 80% is opgeladen. Gemiddeld komt het laadvermogen uit op 185 kW maar op het piekvermogen kan het 230 kW halen. Dat staat voor een laadsnelheid van 1070 km/uur.
Je zou zeggen, met de relatief beperkte capaciteit zit de batterij met een capaciteit van 77 kWh zo weer vol. Dus een relatief korte laadperiode (80% binnen 17 minuten) en je kunt er de volgende 410 km mee rijden. De basis voor deze laadsnelheid wordt gelegd door het e-GMP waar zowel deze Zuid-Koreaan als de Hyundai Ioniqs op zijn gebouwd.
Uiteraard mag de
Porsche Taycan niet ontbreken in dit lijstje. Dit topmodel staat namelijk al sinds de lancering bekend om zijn snellaadprestaties. Om in korte tijd veel actieradius toe te voegen heb je een supersnel laadstation nodig, want de Porsche heeft een maximum laadvermogen van 320 kW. Dit resulteert in een laadtijd tot 80% van minder dan 20 minuten. Even laden tijdens een korte pauze en je hebt weer voldoende range.
Zowel de
Hyundai Ioniq 5 als de Ioniq 6 staan bekend om hun kenmerkende uniek design en uitstekende specificaties. Sinds de levering net zijn gestart zal je ze nog niet zo snel op iedere straathoek tegenkomen, want de Hyundai's zijn wel aan de prijs. Toch krijg je wel waar voor je geld. De range is uitstekend en ook het opladen is niet mis. Niet voor niets haalt het merk de vermelding in dit lijstje. Want die laadsnelheid mag er zijn. Beide Long Range modellen hebben een laadvermogen van 350 kW. Dit betekent een laadsnelheid van 1290 km/uur! Binnen slechts 18 minuten wordt er tot 80% geladen. Ook de AWD-uitvoeringen laden snel, maar met 1230 km/uur ligt het net iets lager dan de 2WD. Een verbluffende prestatie van Hyunidai (en ook KIA) als je ziet tussen welke concurrerende snelladers ze staan. En dan te bedenken dat ze qua prijs stukken lager liggen dan die van concurrentie uit het premiumsegment.
De absolute winnaar is de wonderschone Lucid Air die nog maar net is uitgerold in Europa. De Lucid Air streeft in rap tempo het befaamde concurrenten als Tesla en Mercedes voorbij in verschillende lijstjes. Dat begon met de actieradius. Recent wist het merk een record neer te zetten met een actieradius van 837 kilometer. Maar de Lucid Air kan ook namelijk enorm snel opladen. De versie met de benaming Pure krijgt de bijzonder 900V techniek en is daarmee de snelst ladende EV van het moment. Een laadvermogen van 300 kW aan de snellader moet gehaald kunnen worden. Daarmee kan een snelheid opgehaald worden van 1378 km/uur. Binnen 16 minuten kan er tot 80% worden opgeladen. Naast de korte oplaadtijd zijn ook functies zoals V2G en V2X inbegrepen.