Wel het comfort en de actieradius, niet het absurde verbruik van de V8 of V12. Dat is de kracht van de Mercedes-Benz S580e. De toplimousine binnen het gamma van Mercedes is sinds kort vernieuwd. De gloednieuwe S-Klasse combineert een herkenbare styling met onovertroffen luxe en, zoals vanouds, een hoop nieuwe technologie en gadgets. Het is goed vertoeven in een dergelijke wagen. Echter, ook in de topklasse vind elektrificatie zijn weg. Recent kondigde het merk een volledig elektrische S-klasse aan, maar voor velen is dat nog te veel van het goede.
Het alternatief is de plug-in hybride nieuwe Mercedes-Benz 580e.
De financiële bijtellingsvoordelen voor hybriden mogen dan tot het verleden behoren de andere voordelen doen dat zeker niet. Minder tanken, meer stilte aan boord en minder BPM dankzij minder uitstoot. De Mercedes S-klasse 580e Plug In Hybride maakt ook vandaag de dag nog best kans op een succesnummer in Nederland.
De Plug-In Hybride S-klasse is voorzien van twee motoren. Een soepele zescilinder lijnmotor met 367 pk en 500 Nm en een elektromotor, goed voor 150 pk en 480 Nm. Het systeemvermogen van deze combinatie betreft 510 pk en 750 Nm koppel. Meer dan voldoende voor de Nederlandse wegen, en meer dan voldoende om binnen enkele seconden je rijbewijs te mogen inleveren. De S-klasse sprint namelijk binnen 5,2 seconden naar de maximaal toegestane snelheid op de snelwegen in Nederland. Voor degene die het nog niet wisten, dat is 100 km/u. Naar goed Duits gebruik is de topsnelheid begrensd op 250 km/u.
Een PHEV S-klasse is niet iets nieuws. Ook de vorige generatie kwam als PHEV op de markt. Destijds het topmiddel binnen de half-elektrische S-klasse was de S560e. Hiermee was een elektrisch rite van zo'n 50 kilometer mogelijk. De nieuwe 580e doet daar een flinke schep bovenop. Met een actieradius van 100 kilometer op de elektromotor zijn korte afstanden prima elektrisch te overbruggen. Dit kan overigens tot een maximale snelheid van 140 km/u. Dankzij de 11 kW-driefasen lader (doorgaans heeft een PHEV een 1 fase lader) en de mogelijkheid tot 60 kW snelladen is dit precies zoals een PHEV zou moeten zijn. Aan een snellader is de auto binnen een halfuur volledig opgeladen. De vierwielaangedreven varianten krijgen dezelfde specificaties aangemeten.
Daarnaast maakt Mercedes van de gelegenheid gebruik om andere verbeteringen door te voeren. Het infotainmentsysteem is vereenvoudigd en krijgt een aantal nieuwe functies. Gefortuneerde kopers kunnen tegenwoordig kiezen uit een breed scala aan unieke kleuren door MANUFAKTUR. Voor een forse meerprijs spuiten ze de luxe bolide in bijzondere kleuren en kun je zelfs losgaan in het interieur. Ook komt er voor het eerst een leervrij interieur beschikbaar voor de S-Klasse. Ja echt, voor een meerprijs kun je de S-klasse voorzien van een stoffenbekleding en kunstleder op het stuur. Mercedes benadrukt dat wie kiest voor echt leer, ook een materiaal krijgt dat zich kenmerkt door duurzaamheid in de hele toeleveringsketen.
Het vlaggenschip zal leverbaar worden als korte- en lange versie. Wat betreft uitrusting valt er weinig te klagen maar ook ruim voldoende te kiezen. Uiteraard tegen flinke meerprijzen. Over prijzen gesproken, een Nederlandse prijs is nog niet bekend. Verwacht wel een BPM-voordeel dankzij de elektromotor.
De prijzen voor de Duitse markt maakt Mercedes wel bekend. Daar moet de Mercedes-Benz S-klasse 580e met korte wielbasis minimaal 123.736 euro kosten. Wie liever achterin plaatsneemt kan opteren voor de V223, de S580e met lange wielbasis. Hiervoor dien je minimaal 127.425 euro achter te laten. Dat is zonder chauffeur welteverstaan. De nieuwe modellen zijn per direct te bestellen voor een bedrag van €142.000 voor de S580e 4Matic en bijna €146.000 voor de S580e 4Matic Lang.