Blog Layout

jul. 21, 2021

De nieuwe Mercedes-Benz S580e is een Plug-In Hybride

Wel het comfort en de actieradius, niet het absurde verbruik van de V8 of V12. Dat is de kracht van de Mercedes-Benz S580e. De toplimousine binnen het Mercedes gamma is sinds kort vernieuwd. De gloednieuwe S-Klasse combineert een herkenbare styling met onovertroffen luxe en, zoals vanouds, een hoop nieuwe technologieën en gadgets. Het is goed vertoeven in een dergelijke wagen. Echter, ook in de topklasse vind elektrificatie zijn weg. Recent kondigde het merk een volledig elektrische S-klasse aan. Voor wie dat net teveel van het goede is maar wel in alle luxe wil genieten zonder dagelijks te hoeven tanken of laden is de nieuwe 580e de uitkomst.

Bekend recept, meer bereik

De financiële voordelen in de vorm van bijtellingsvoordeel mogen dan tot het verleden behoren de andere voordelen doen dat zeker niet. Minder tanken, meer stilte aan boord en minder BPM dankzij minder uitstoot. De Mercedes S-klasse 580e Plug In Hybride maakt ook vandaag de dag nog best kans op een succesnummer in Nederland.


De Plug-In Hybride S-klasse is voorzien van twee motoren. Een soepele zescilinder lijnmotor met 367 pk en 500 Nm en een elektromotor, goed voor 150 pk en 480 Nm. Het systeemvermogen van deze combinatie betreft 510 pk en 750 Nm koppel. Meer dan voldoende voor de Nederlandse wegen, en meer dan voldoende om binnen enkele seconden je rijbewijs te mogen inleveren. De S-klasse sprint namelijk binnen 5,2 seconden naar de maximaal toegestane snelheid op de snelwegen in Nederland. Voor degene die het nog niet wisten, dat is 100 km/u. Naar goed Duits gebruik is de topsnelheid begrensd op 250 km/u.


Een PHEV S-klasse is niet iets nieuws. Ook de vorige generatie kwam, in meerdere smaakjes, als PHEV op de markt. Destijds het topmiddel binnen de half-elektrische S-klasses was de S560e. Hiermee was een elektrisch rite van zo'n 50 kilometer mogelijk. De nieuwe 580e doet daar een flinke schep bovenop. Met een actieradius van 100 kilometer op de elektromotor zijn korte afstanden prima elektrisch te overbruggen. Dit kan overigens tot een maximale snelheid van 140 km/u.

Opladen en prijs

Waar veel Plug-In Hybrides het moeten doen met een 1-fase lader is dat niet het geval voor de S-klasse. Deze krijgt de beschikking over een 11 kW 3-fase onboardlader. Voor wie AC-laden niet snel genoeg gaat is ook opladen aan een snellader mogelijk. Dit kan met een maximaal vermogen van 60 kW. De laadtijd? Ongeveer 30 minuten voor een volle accu.


Het vlaggenschip zal leverbaar worden als korte- en lange versie. Wat betreft uitrusting valt er weinig te klagen maar ook ruim voldoende te kiezen. Uiteraard tegen flinke meerprijzen. Over prijzen gesproken, een Nederlandse prijs is nog niet bekend. Verwacht wel een BPM-voordeel dankzij de elektromotor. 


De prijzen voor de Duitse markt maakt Mercedes wel bekend. Daar moet de Mercedes-Benz S-klasse 580e met korte wielbasis minimaal 123.736 euro kosten. Wie liever achterin plaatsneemt kan opteren voor de V223, de S580e met lange wielbasis. Hiervoor dien je minimaal 127.425 euro achter te laten. Dat is zonder chauffeur welteverstaan.

Mercedes-Benz S580e Plug-In Hybride aan de lader

03 mei, 2024
Het gebeurt altijd een ander, maar het zal je maar gebeuren. Je wint een auto! Wel zit je dan vast aan een aantal contractvoorwaarden.
Een gele elektrische Renault 5 staat tegen een gele achtergrond
door Mindert Westra 01 mei, 2024
Wie kent de Renault 5 niet? Renault doet oude tijden herleven door zijn gamma te verrijken met een elektrische versie van zijn voorgangers.
Een smart#3 met panoramadak in de kleur Photon Orange metallic staat op een parkeerplaats
door Mindert Westra 29 apr., 2024
Smart Automobil komt met een opvolger van de smart#1. Maak kennis met de sportieve SUV coupé smart#3.
Een blauwe Volkswagen trekt een caravan
door Mindert Westra 24 apr., 2024
Elektrisch rijden met een caravan is tegenwoordig goed te doen. Wat zijn goede caravantrekkers voor een normale prijs?
Meer artikelen
Share by: