Het is misschien wel de leukste auto van het moment: de Abarth 500. Het Italiaanse bommetje, dat geïnspireerd is op de iconische Fiat 500. Stuk voor stuk zijn het geweldige rijdersauto's met een uniek karakter en geluid. Kortom, een Abarth is perfect. Helaas ontbreekt er nog één versie, namelijk het elektrische alternatief van de 500-e. Maar er is goed nieuws, want
ook de volledig elektrische Abarth 500 kunnen we verwelkomen!
Het iconische Abarth heeft een rijke historie dat teruggaat naar het jaar 1949. Toen werd de onderneming in Turijn opgericht door racelegende Carlo Abarth en Armando Scagliarini, waar het in eerste instantie begon met de productie van uitlaten. Sinds het bedrijf een auto uitbracht dat geïnspireerd was op de Fiat 1100 kreeg het naam en faam door zijn sportieve modellen en geweldige prestaties. Zodoende verzamelde Abarth in de jaren 1950 en 1960 veel successen in de autoracerij. De samenwerking met Fiat werd geïntensiveerd en ging zelfs zo ver dat de onderneming in 1971 door het grote Fiat-concern werd overgenomen. Fiat heeft goed begrepen dat Abarth iets unieks toevoegt aan diens gamma. Zodoende kreeg het merk weer meer bekendheid dankzij op Fiat-ontwerpen berustte modellen. Het zorgde voor de lancering van de Abarth 500 in 2008. En zelfs de elektrificatie gaat het bedrijf meemaken dankzij de ontwikkeling van de 500e. Ook de Abarth 600e staat er aan te komen.
Dat een elektrische auto de nodige voordelen kent zal tegenwoordig niemand meer verbazen. Toch ligt het bij sommige auto´s wat gevoelig. Is een Ferrari zonder brullende benzinemotor nog wel een Ferrari? Dat geldt eveneens voor een Abarth. De rijbeleving, waar het pittige blok in de Abarth een groot onderdeel van is, komt te vervallen. Wat de toevoeging van een elektromotor gaat betekenen voor de rijbeleving moet ter zijner tijd gaan blijken uit de rijtest. Toch zijn de eerste vooruitzichten veelbelovend. Allereerst zal de Abarth 500 EV gebaseerd zijn op de gloednieuwe Fiat 500e. En dat is niet zo vreemd, de huidige Fiat 500, en dus ook de Abarth-varianten gaan al een tijdje mee. De laatste nieuwe Abarth stamt zelfs uit 2018. Reden genoeg om het nieuwe elektrische model van Fiat onder handen te nemen. De elektrische Abarth zal wederom een bommetje worden. Door de directe kracht van een elektromotor mag je de nodige prestaties van de compacte stadsauto verwachten. Uniek is het zeker, want echt sportieve elektrische auto's in dit segment zijn er vooralsnog niet te vinden.
De verwachtingen liggen logischerwijs hoog. Abarth zal daarom alles uit de kast moeten trekken om een unieke EV in de markt te zetten. Bij de huidige versies van de Abarth 500 kun je genieten van een eigentijds en uniek uitlaatgeluid. Het geplof en geknal moet de elektrische variant ontberen maar bestuurders moeten de mogelijkheid krijgen tot een geluid over de speakers. Hoe dat gaat werken zal moeten blijken. Dat geldt ook voor de actieradius. De Fiat 500e heeft een WLTP-range van 330 kilometer. Hoeveel de sportieve Abarth daarvan heel laat is nog gissen. Verder zijn er nog een paar andere verschillen tussen beide modellen van Abarth en de Fiat.