Met een actieradius van 415 kilometer kun je best een eind komen met de Jaguar I-Pace. De I-Pace EV400, zoals de officiële benaming voor het vernieuwde model luidt, is nog niet echt een uitblinker in trekgewicht. Met 750 kilogram is een fietsendrager of aanhanger wel mogelijk. Op zich is het redelijk betaalbaar om de Jaguar te voorzien van een trekhaak. Een snelle blik in de prijslijsten geeft hiervoor een prijs aan van iets meer dan 2200 euro. Qua kogeldruk kan de trekhaak maximaal 45 kilogram aan.
Elektrische auto die een caravan trekt, lukt dat?
Nederland is een land van aanhangers, fietsendragers en caravans. In de vakanties trekken we er massaal op uit met ons hotel op wielen, in de weekenden monteren we de fietsendrager en op een vrije dag rijden we naar de bouwmarkt met de aanhanger. En dan komt de dag dat je besluit een nieuwe auto aan te schaffen of te leasen. Tegenwoordig kun je er dan bijna niet meer omheen: elektrisch rijden. En die elektrische auto is er ook al met trekhaak. Maar kan een elektrische auto ook een caravan trekken? Het is nog geen alledaags beeld op de Nederlandse wegen maar dit is absoluut mogelijk. Dankzij het onmiddellijk beschikbare koppel van volledig elektrische voertuigen is een elektrische auto in de basis zelfs een betere trekker dan een brandstofauto. Toegegeven, evenals bij benzine- en diesel voertuigen kan niet iedere auto evenveel trekken. Daarnaast kan het zijn dat de EV met trekhaak op zich wel in staat is om een aanhanger te trekken maar nog geen Europese typegoedkeuring heeft. Dit heeft alles te maken met het feit dat het trekken van een aanhanger of caravan voor de meeste autofabrikanten niet de hoogste prioriteit heeft.
Wat betekent het trekken van een caravan voor de actieradius?
Een tweede reden dat veel elektrische auto's een trekhaak niet in de optielijst hebben staan is simpelweg omdat dit gevolgen heeft voor de actieradius. Een fietsendrager buiten beschouwing gelaten, worden aanhangers en caravans voornamelijk gebruikt voor de lange ritten of om veel gewicht te vervoeren. Door het extra gewicht en de weerstand komt het er op neer dat je van snellader naar snellader kunt rijden. Je zult begrijpen dat het simpelweg niet echt rendabel is om een EV met een relatief beperkte actieradius te combineren met een trekhaak. Er blijft dan wel heel weinig bereik over. Maar wanneer je kiest voor een elektrische auto met een ruim bereik dan maakt die honderd kilometer minder ook niet zoveel meer uit.