Uniek is het zeker, of de elektrische auto ten opzichte van de brandstofmodellen daadwerkelijk mooier op is geworden mag je zelf bepalen. Een spoiler, after-market velgen, een knallende uitlaat en brede bumpers. We kennen het allemaal van de populaire en nooit eindigende Fast and Furious films. Nadat het eerste deel in 2001 op het witte doek te zien was leek heel de wereld massaal hun geliefde bolide te voorzien van de nodige upgrades. Van de nieuwste Nissan GTR met wilde bodykit tot de Opel Corsa met regenpijp als uitlaat, iedereen waande zich als Vin Diesel of Paul Walker. Getunede auto's zijn onafscheidelijk verbonden met brandend rubber en de geur van benzine. Voor de petrol heads komt het tunen van de elektrische auto dan ook aan als een klap in het gezicht. Toch is er best wat mogelijk om jouw EV een stukje unieker te maken dan die van de buurman. We zetten de opties op een rij.
Hoewel de
Hyundai Kona Electric
een bijzonder goede auto is met een uitstekkende actieradius is het niet een hele spannende auto om naar te kijken. Gezien het feit dat een groot deel van Nederland de crossover van Hyundai wel zag zitten vanwege de gunstige bijtelling vlogen de Kona's als warme broodjes over de toonbank. En zo kan het gebeuren dat je vol enthousiasme thuis komt met je nieuwe trots en blijkt dat de buurman eveneens de goede deal wel zag zitten en ook heeft gekozen voor een Hyundai Kona. Om je dan toch te kunnen onderscheiden kent het Duitse Prior Design
eine einzigartige Renovierung voor de Kona. Brede wielkasten, een heuse diffuser, een geïntegreerde spoiler en een setje velgen van Vossen maken de elektrische auto een stuk agressiever. Om de buurt te laten geloven dat je toch echt begaan bent met het milieu steekt Prior Design het geheel in een groen jasje.
Naast de Hyundai Kona is ook de Tesla Model 3 een uiterst gewilde keuze voor de leaserijder in Nederland. Hoewel er een aardige keuze is in verschillende accupakketten met een flinke actieradius en performance is het uiterlijk van de Model 3 vrijwel altijd gelijk. Met een beperkt kleurenpallet en dito velgenopties valt er weinig te personaliseren aan de Amerikaanse EV. Dat vond tuner STARTECH ook. Het bedrijf heeft daarom een pakket aan upgrades ontwikkeld. Een spoiler, nieuwe voor- en achterbumper, custom velgen en alcantare upgrades voor het interieur behoren allemaal tot de mogelijkheden. Overigens zijn alle upgrades ook los te verkrijgen. Handig, voor wie sommige opties net wat over de top vind. STARTECH is niet de enige tuner die je Tesla kan voorzien van aftermarket goodies. Een ander voorbeeld is RevoZport. Dit bedrijf gaat nog een stapje verder met een heftige bodykit met carbonfiber motorkap. Keuze genoeg dus! Wil je nog meer? Laat je inspireren op de Tesla aftermarket.
Je zou de kekke BMW met zijn unieke design bijna vergeten. Als een van de eerste premium merken kwamen de Duitsers met de elektrische BMW i3 op de markt. Het uiterlijk viel niet bij iedereen in de smaak maar uniek is de i3 zeker. Ook bij BMW was er keuze uit verschillende uitvoeringen en zelfs een aantal Plug-In Hybrides. Maar op een setje velgen en een kek kleurtje viel er weinig verschil te bemerken aan het uiterlijk van de i3. Voor wie toch graag wilde opvallen met zijn elektrische BMW kon aankloppen bij 3D Design. Het bedrijf ontwikkelde een exterieurkit voor de BMW i3. Onder andere een spoiler, nieuwe frontspoiler, velgen en bijzondere kleuren zijn mogelijk. Ook stickers, goed voor minimaal 100 pk per sticker extra, zitten in het assortiment van 3D Design. Liefhebbers van het Nederlands elftal kunnen hun hart op met deze knaloranje i3.
Een
Tesla Model S is beslist geen langzame auto. Met het ingetogen uiterlijk is het mogelijk om een beetje sportwagen flink te verassen. Voor sommigen is dat juist wat de elektrische Model S zo fraai maakt. Voor anderen is de Tesla net iets te ingetogen en zakelijk. Voor die groep bestaat het bedrijf Unplugged Performance. De oplossing voor een niet-bestaand-probleem werd gevonden in een flinke bodykit, 20 of optioneel 21 inch velgen en keramische remschrijven. Voor het interieur zijn de mogelijkheden eindeloos. Er is keuze uit alcantara en leder in kleur naar keuze. Het is overigens niet allemaal show-no-go. Unplugged Performance beloofd dat de donorauto, een Tesla Model S P100D, een sneller 0-100 tijd heeft door de verbeterde luchtweerstand en lichtere remmen. Goedkoop is de kit niet. Wie zich een unieke Model S aan wil meten moet minimaal 30.000 doller meebrengen.
Een probleem van zo'n getunde auto kan op termijn de restwaarde zijn. Niet iedereen zit te wachten op een Model S met bodykit. Wie toch een beetje restwaarde en garantie wil behouden kan zich richten op huistuners. In het geval van Smart en Mercedes is dit Brabus. Voor de elektrische Mercedes EQC heeft Brabus een kit ontwikkeld. De prijs voor zo'n Brabus EQC loopt al flink op. Daarom kiezen we hier voor de Brabus Ultimate E. De basis is de Smart Fortwo EQ Cabriolet. Brabus voegt er 18 inch velgen, uitgeklopte wielkasten, lederen stoelen met rood stiksel en de nodige logo's aan toe. Om het feest compleet te maken pakt Brabus zelfs de elektromotor aan! Iets wat geen van bovenstaande tuners heeft weten te volbrengen. Verwacht geen pk-strijd, de stadsrakker levert nu 92 pk en 180 Nm koppel.
Er zijn van die bedrijven waarvan zelfs de gemiddelde tuner zal zeggen 'Too much..'. Zo'n bedrijf is Liberty Walk. De kenmerkende tuning van het bedrijf staat wereldwijd bekend. Met kits voor Ferrari's, Porsches, Lamborghini's en McLarens richt het merk zich op de gefortuneerde supercar eigenaar.
Of de BMW i8 echt thuishoort in dupercar land mag je zelf bepalen. Liberty Wlk vond genoeg reden om de auto te voorzien van hun eigen kenmerk. Dit resulteert in een onwijs heftige versie van de i8. De taartschep op de achterzijde, enorm uitgeklopte wielkasten en airride maken het geheel super uniek en super onhandig voor verkeersdrempels. We wachten nog altijd op de uitnodiging van Liberty Walk voor een rijtest.