Vrijwel iedereen kan zich het moment herinneren dat Bugatti in 2005 de de doeken trok van de totaal krankzinnige Veyron. De, onder Volkswagen vlag ontworpen, hypercar kreeg een vermogen van 1.001 pk. Vanaf dat moment begon er een ware pk-strijd tussen de autofabrikanten. Men moest en zou het snelheidsrecord van de Veyron zien te breken. Tegenwoordig is 1.000 pk in een supercar (of beter gezegd, hypercar) eerder regel dan uitzondering. Dankzij de nodige turbo's en elektromotoren weten merken als Ferrari, Pagani, Lamborghini en Bugatti bizarre vermogens te halen. Ook in EV-land is de strijdbijl nog niet begraven. De volledige elektrische Lotus Evija weet zelfs door de grens van 2.000 pk te breken. Maar ook de merken waar je het wat minder snel van zou verwachten mengen zich nu in de strijd.
Zo ook BMW met een vermogen van meer dan 1.000 pk.
BMW is redelijk op weg als het gaat om elektrische auto's. Recent konden we kennismaken met de
iX1 en de
iX3. Stuk voor stuk gave auto's met prima specificaties. Toch is er ruimte voor verbetering. Wanneer je in de markt bent voor een luxe BMW met veel vermogen ben je op dit moment aangewezen op de M-producten. Veel vermogen, een dikke benzineslurper en veelal achterwielaandrijving met een abonnement bij de plaatselijke bandenboer. Eigenlijk zijn de M-producten een recept voor geluk. Het enige nadeel is het verbruik. Zoals menig sportwagen of sportieve gezinsbak met V6 of V8 is het tankstation je grootste vriend. Daar gaat verandering in komen met de komst van de eerste elektrische BMW M met 1.341 pk! Dat is wat de M divisie bij het Duitse BMW laat weten. In de basis zal de auto grote overeenkomsten hebben met de BMW M2, eigenlijk de leukste auto die op het moment in de prijslijsten van BMW te vinden is. Verder laat BMW bijzonder weinig informatie los over de nieuwe elektrische sportauto. Om maar even terug te komen op de bovenstaande Bugatti: de sprint van 0 naar honderd kilometer per uur moet in 2,5 seconden achter de rug zijn. Net zo snel als een Bugatti Chiron.