Mercedes-Benz Vans komt met een nieuwe versie van de eSprinter. Het voertuig wordt geproduceerd in Europa en Noord-Amerika. De eerste uitrol vindt medio 2023 plaats in Canada en de VS. In Europa wordt de nieuwe bestelwagen pas eind 2023 op de markt gebracht. Vanaf het volgende jaar zullen er ook cabinechassisvarianten en batterijvarianten volgen. Wat heeft de nieuwe eSprinter ons te bieden?
Mercedes Benz Vans zorgt met de nieuwe bestelauto voor een gevarieerd aanbod door drie batterijvarianten aan te bieden. Ook zijn er twee carrosserievarianten en lengtes en een hoog laadvermogen waarmee ombouwvarianten mogelijk worden gemaakt. Het elektrische voertuig is een lange gesloten bestelwagen met een hoog dak. Het laadvermogen bedraagt 14 kubieke meter, het toegestane totaalgewicht bedraagt maximaal 4,25 ton. De elektrisch aangedreven achteras maakt naast de klassieke bestelwagen ook chassisvarianten met cabine mogelijk. Dit levert voordelen op het gebied van ombouw en opbouw, voertuiglengtes (A2 en A3), maximaal toelaatbaar totaalgewicht (tot 4,25 ton) en het trekgewicht (tot 2 ton).
De accu is weggewerkt in de bodemplaat waardoor ruimte wordt bespaard. Tevens zorgt de plaatsing van de batterij incl. behuizing tussen de assen voor een lager zwaartepunt, wat een positieve invloed heeft op het rijgedrag en de rijveiligheid verhoogt. Klanten kunnen kiezen uit drie verschillende accu's voor de nieuwe Mercedes-Benz eSprinter, afhankelijk van hun individuele actieradius en laadvermogen: een accu met een bruikbare capaciteit van 56, 81 of 113 kilowattuur. De batterijvarianten kunnen kobalt- en nikkelvrij worden gehouden. Een
warmtepomp en actief warmtebeheer van de batterij zorgt voor een efficiënter energieverbruik. De elektromotor wordt geleverd in twee varianten met een piekvermogen van 100 of 150 kilowatt. De actieradius op de snelweg gaat richting de 400 km. Daarbij gaat Mercedes Bens Vans er wel uit dat de snelheidsbegrenzer op 90 km staat. In de stad voorspelt de fabrikant een bereik van 500 km. De boordlader heeft een maximaal vermogen van 11 kilowatt. Aan de snellader kan er geladen worden met maximaal 115 kW. De 56 kWh-accu wordt in 28 minuten van 10 naar 80 procent geladen. Bij de 113 kWh grote accu gaat dit in 42 minuten.
De nieuwe eSprinter wordt geleverd met de Mercedes-Benz User Experience (MBUX) met de nieuwste softwaregeneratie. Navigatie met "Electric Intelligence" toont in realtime de actuele actieradius, afhankelijk van de actuele verkeerssituatie en de topografie van de route. Het berekent ook de best mogelijke laadstrategie om zo snel mogelijk op de bestemming te komen, of om de gewenste laadtoestand (SoC) op de bestemming te hebben. Authenticatie bij het laadstation gaat via MBUX, met betaling via 'Mercedes me'. Een andere technologie betreft de personaliseringsmogelijkheden en optimalisaties van de spraakbesturingsassistent "Hey Mercedes".